Luchtvaartmaatschappijen leveren reisgegevens passagiers luchtvaart aan ten behoeve van de Douane en Pi-NL. Dit zijn gegevens die luchtvaartmaatschappijen vastleggen voor iedere passagier die een vlucht boekt. Bijvoorbeeld de datum van reservering, contactgegevens en bagage-informatie.
De Nederlandse Luchtvaartwet van 15 januari 1958 regelt het gebruik van luchtvaartuigen en luchtvaartterreinen in Nederland. Deze Luchtvaartwet was ter vervanging van de eerste Luchtvaartwet van 1926. De Luchtvaartwet van 1958 wordt stapsgewijs vervangen door de Wet Luchtvaart van 18 juni 1992.
U vindt uw PNR code, bestaande uit zes alfanumerieke tekens, aan de rechterzijde van uw vliegticket, zoals aangegeven op onderstaande afbeelding. Daarnaast bevat een e‑ticket van het reisbureau nog een andere boekingsreferentie bestaande uit zes tekens, deze kunt u ook gebruiken om online in te checken op emirates.com.
De Douane gebruikt passagiersgegevens (PNR) om de bagage van reizigers te controleren. De douane analyseert direct de PNR gegevens van alle vluchten van en naar Nederland. Zo ziet de Douane welke goederen zij nog verder moet onderzoeken. En zo hebben reizigers zo min mogelijk last, omdat de controles sneller gaan.
De leidraad in Europa is 2u voor Schengen-vluchten met bagage, 1u30 voor Schengen zonder bagage, en 3u voor niet Schengen-vluchten.
AMSTERDAM - Vliegtuigongevallen waarbij een vliegtuig noodgedwongen een landing maakt op het water komen relatief weinig voor, maar hebben vaak dodelijke slachtoffers tot gevolg. Voor inzittenden ligt de overlevingskans bij een noodlanding op water rond de 60 procent.
De wettelijk toegestane minimum vlieghoogte is tenminste 300 meter boven gebieden met aaneengesloten bebouwing en mensenverzamelingen. Elders geldt een minimum vlieghoogte van 150 meter boven de grond of het water. Een piloot mag buiten de bebouwde kom en mensenverzamelingen ook zogenaamde kunstvluchten uitvoeren.
Hoe werkt 'Mijn OV-reishistorie'?
Om je eigen de reisgegevens van je OV-Chipkaart te kunnen zien moet je op de site van OV-chipkaart een 'Mijn OV-Chipkaart' account aanmaken. Zodra je dit hebt gedaan heb je automatisch toegang tot de reishisorie van de daaraan gekoppelde kaart.
Als er geen NS reishistorie in te zien is dan is er iets mis (algemene storing of iets met je Mijn NS account), of je hebt geen toestemming gegeven voor inzage.
Je kunt niet alleen via websites jouw vlucht volgen, maar ook via verschillende apps. Zo hebben Flightradar24 en Planefinder ook een app. Met deze apps kun je een specifieke vlucht volgen of opzoeken met jouw camera. Naast Fightradar24 en Planefinder zijn er nog een aantal andere apps.
Zowel je voor- als achternaam op het ticket moeten identiek zijn aan je reisdocument. Het is voldoende om alleen met je voornaam te reizen; de tweede naam is niet verplicht.
Goedemorgen! Tijdens het boeken worden de paspoortgegevens niet gevraagd; je dient alleen je naam in te vullen volgens je paspoort.
Een spelfout op je ticket kan namelijk tientallen euro's kosten, waarschuwt de Consumentenbond. In de basis is het simpel: de naam die op je ticket staat, moet dezelfde zijn als de naam die in je paspoort staat. Komen die twee niet overeen, dan kan een vliegmaatschappij je weigeren.
Het beste antwoord
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is. Als er overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Op een groot deel van Schiphol worden 3D CT-scans gebruikt om jouw handbagage te controleren. Via deze CT-scans kunnen securitymedewerkers de inhoud van je handbagage in 360 graden bekijken en op een scherm draaien voor een nauwkeurige inspectie.
De Douane houdt bijvoorbeeld toezicht op de invoer, de uitvoer en het vervoer van goederen. Daarbij controleert de Douane of de bij invoer verschuldigde belastingen worden betaald en of goederen bij uitvoer voldoen aan de voorschriften. Daarnaast ziet de Douane toe op de naleving van wetgeving op het gebied van VGEM.
Zodra je je ruimbagage hebt afgegeven, komt je koffer of tas in het bagagesysteem van Schiphol terecht. Hier wordt alle bagage door security gecontroleerd door middel van röntgenapparatuur. Je koffer of tas wordt nooit opengemaakt door security.