AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Bij een goed werkend systeem bedraagt de oververhitting, rond de 5 á 6 °C, dus aan de hand van deze meting kunnen we concluderen dat de airco in orde is.
Als je oververhit bent dan zul je merken dat je je gauw vermoeid voelt. Klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid en neiging tot flauwvallen kunnen hier ook bijhoren. Daarnaast kan het zijn dat je spierkrampen ervaart in de armen en benen. Als je oververhit bent zal je ook meer gaan transpireren.
De meest voorkomende oorzaak van een oververhitte motor is een te laag koelvloeistofpeil. De taak van koelvloeistof is natuurlijk het koelen van de motor, zodat deze op de juiste temperatuur blijft. Het middel wordt rondgepompt binnen het koelsysteem.
Oververhitting treedt op wanneer een koudemiddel in de gasfase op verzadigingstemperatuur verder verwarmd wordt bij gelijkblijvende druk.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
In een pompsysteem wordt gebruikgemaakt van overmaatse vloeistoftoevoer, op het einde van de verdamper zal niet alle vloeistof verdampt zijn. De vloeistofafscheider scheidt de vloeistof van het gas, en het gas wordt op verzadigingstemperatuur door de compressor aangezogen.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Koelvloeistof bestaat voor het overgrote deel uit water. Het heeft dus ook een kooktemperatuur van circa 100 graden C. In een gesloten koelsysteem is de druk hoger dan de buitenluchtdruk. Dat verhoogt het kookpunt van de daarin aanwezige koelvloeistof tot maximaal circa 120 graden C.
Wikkel het slachtoffer in een nat laken/handdoeken die in (ijs)water gedrenkt zijn. Plaats ijszakken op het lichaam, vooral in oksels en liezen. Geef nooit eten of drinken bij sufheid of bewusteloosheid.
Indien de huid van het slachtoffer warm, rood en gestuwd is, is er sprake van hittestuwing. De zweetproductie kan verminderd of normaal zijn. Indien het slachtoffer naar een koelere ruimte gaat, komt de zweetproductie meestal goed op gang.
De uitstroomtemperatuur moet ergens rond de 10-15 graden onder de buitentemperatuur te realiseren zijn met een minimum van ongeveer 6-8 graden. Uw airco zou dus onder de huidige weersomstandigheden duidelijk merkbaar moeten werken. Wanneer dit in uw geval nauwelijks het geval is duidt dit op een gebrek.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Het meest voorkomende advies is dat 21 à 22°C de ideale en gezondste temperatuur is voor binnen, het hele jaar door. Dat cijfer zal echter variëren per persoon - bijvoorbeeld een warmere omgeving voor baby's, oudere mensen en mensen die ziek zijn.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Koelvloeistof bijvullen met warme motor is een fout die je niet wilt maken. Is je motor nog warm? Dan kun je ernstige brandwonden oplopen bij het koelvloeistof bijvullen door rondvliegende koelvloeistof.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Wat is R32? In principe was toepassing van R32 als zuivere stof tot nu toe niet mogelijk; vanwege zijn brandbaarheid valt R32 namelijk in veiligheidsklasse A2L (moeilijk ontvlambaar, niet-toxisch).
Oververhitte damp:
Bij oververhitte damp is alle vloeistof over gegaan in dampvorm, waardoor er dus totaal geen vloeistof meer aanwezig is. Voorbeeld: Water gaat koken bij een temperatuur van 100 graden Celcius, waarbij dus de kooktemperatuur bereikt wordt.
We zouden kunnen zeggen dat verzadigd droog stoom gewone normale stoom is, maar dan warmer, meestal hoger dan 140 °C. Bij deze temperaturen heeft stoom geweldige reinigende en diepe reinigings-eigenschappen.