Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort.
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruikmaakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland en Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
In de Franse stemmen worden die trajectcontroles dan ook gemeld als een “gevarenzone”. Dus zonder enige aanpassing aan de app kan je wettelijk gebruik maken van Waze in Frankrijk.
Beschikbaarheid in het buitenland
Waze kan overal ter wereld worden gebruikt waar wegen zijn . De kwaliteit van onze kaarten verschilt echter afhankelijk van de grootte van de gebruikersgemeenschap op de locatie.
Gps: Radarverklikkers of navigatietoestellen die de locatie doorgeven van vaste of mobiele radars zijn verboden. Je mag wel apparaten gebruiken die 'helpen bij het rijden' en die bepaalde gevarenzones aanduiden. De meeste navigatiesystemen, zoals TomTom en Waze, passen zich automatisch aan als je in Frankrijk bent.
Alle flitsmelders zijn verboden
In bepaalde landen geldt er een ware nultollerantie voor flitsmelders en radarverklikkers zoals Coyote of Waze. Het afzetten van deze functie is in deze landen niet voldoende. Deze info moet je effectief verwijderen op je navigatiesysteem.
Radardetectoren zijn illegaal in Frankrijk . Als u ermee wordt betrapt, riskeert u boetes tot € 1.500. Satnav- en GPS-systemen die laten zien waar snelheidscamera's zich bevinden, zijn ook illegaal, dus zorg ervoor dat deze functie is uitgeschakeld of volledig is verwijderd van uw apparaat. Wees volledig voorbereid.
Telefoonapplicaties, zoals Waze, worden doorgaans beschouwd als rijhulpsystemen en zijn over het algemeen acceptabel in Frankrijk .
Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles.
Waze werkt net iets anders dan andere navigatie-apps. Routes plannen werkt op dezelfde manier, maar de verkeersinformatie wordt anders gegenereerd. Gebruikers van de app geven verkeerssituaties door, die jij vervolgens in de app ziet. Waze heeft geen internetverbinding meer nodig als je de route eenmaal gepland hebt.
Navigeren met Waze vs Google Maps:
Waze maakt gebruik van realtime data van gebruikers voor actuele verkeersinformatie. Hierdoor heeft Waze actuelere kaarten dan concurrenten als Google Maps en TomTom. Via een puntensysteem stimuleert Waze gebruikers om zo veel mogelijk data te delen.
En de Franse Waze community is in mijn ervaring enorm. Dus het korte antwoord is, het is technisch gezien illegaal in Frankrijk , maar ook, ja, meestal zal het prima werken.
En de grote winnaar is …
Tot slot is er geen echte winnaar in dit duel, omdat de twee toepassingen praktisch complementair zijn: Coyote om boetes te vermijden en Waze om de beste routes te vinden.
Als je haast hebt, kun je erop vertrouwen dat Waze je er zo snel mogelijk brengt, omdat het voortdurend de verkeersomstandigheden analyseert. Wat betreft de nauwkeurigheid van de navigatie zijn Waze en Google Maps over het algemeen betrouwbaar , maar Waze omzeilt vertragingen beter.
Waze is een navigatie-app die ook flitspalen aangeeft. Dit gratis alternatief is echter met mobiele flitsers minder betrouwbaar dan Flitsmeister. De app is helemaal gratis en geeft ook files aan.
Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken. De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack.
Iedereen kent de oude vertrouwde wandel- of fietsroute op papier of navigatieapparatuur met GPX-bestanden. Sinds 2023 is dat niet meer nodig en ontzorgt Het Franse Pad u volledig! Zodra de temperaturen stijgen en het voorjaar voor de deur staat neemt Het Franse Pad haar eigen Het Franse Pad route-app in gebruik.
Wij raden u aan om thuis al voor de reis WAZE (of Google Maps) GPS te gebruiken, omdat dit het beste navigatiehulpmiddel in Frankrijk is .
Apps zoals Waze en Fitsmeister mag je niet gebruiken in de auto. Oostenrijk en Italië: gps-apparatuur die gebruik maakt van een openbare databank is toegestaan. Zwitserland, Turkije, Ierland, Slowakije: hier is het het niet alleen verboden, je mag een radarmelder zelfs niet in je bezit hebben of vervoeren.
In België, Luxemburg, Spanje, Italië, Nederland is er geen enkel probleem: je kan de apps én al hun functies gebruiken. Dat gaat ook in landen als Noorwegen, Portugal, Zweden, Tsjechië en Slovenië, waar de apps gedoogd worden.
Is Waze wereldwijd beschikbaar? Ja, Waze is niet alleen beschikbaar in heel Europa , maar is ook beschikbaar voor gebruik in veel landen over de hele wereld. Als u zich in een land met gemarkeerde wegen bevindt, is de kans groot dat u Waze kunt gebruiken.
Bestuurders moeten minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, terwijl u ook verzekerings- en voertuigdocumenten (zoals een V5) bij de hand moet hebben . U hoeft geen extra internationaal rijbewijs bij u te hebben.
Verboden GPS-systemen kunnen onder andere satellietnavigatiesystemen en andere navigatieapparaten zijn die u laten zien waar vaste snelheidscamera's zijn. 'Jammers' die het signaal van een snelheidscamera blokkeren om te voorkomen dat u wordt betrapt, zijn illegaal, zowel hier als in het buitenland.
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.