Hoewel het je eigen terrein is, mag je niet zomaar van je voortuin een oprit maken. Ook niet als je buren dat wel gedaan hebben. Een reden hiervoor is dat je op deze manier een nieuwe uitweg op de bestaande weg creëert. Ook neem je hiermee ruimte voor parkeerplaatsen langs de weg voor jouw deur weg.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Beplanting mag natuurlijk niet in dit rijtje ontbreken, zeker als je je voortuin een mooie natuurlijke uitstraling wilt geven. Je hebt hierin zeer veel keuzemogelijkheden. De beukenhaag, buxushaag, laurierhaag, coniferenhaag, ligusterhaag of de taxushaag zijn de meest gekozen opties.
Wat kunt u doen indien een voertuig dat zich op de openbare weg bevindt de toegang tot uw garage of oprit blokkeert? Aangezien het een overtreding is op de wegcode, zult u een beroep moeten doen op de politie opdat ze ter plaatse komt, de situatie opmeet en een proces-verbaal opstelt.
Wilt u een inrit of uitrit van uw pand naar de openbare weg aanleggen? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente of via Omgevingsloket online.
Grotere voortuinen verdragen iets meer verharding. Je hiervoor wel een omgevingsvergunning aanvragen. Let erop dat de totale verharding niet meer dan 1/3 van de totale oppervlakte van de voortuin omvat. Hou er rekening mee dat waterdoorlatende materialen ook aanschouwd worden als verharding.
Een uitweg, ook wel uitrit, inrit of oprit genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Voor het aanleggen of veranderen van een uitweg die aansluit op de openbare weg, heeft u een omgevingsvergunning nodig.
Mag je parkeren voor je eigen uitrit of garage? Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens uit 1990 is in artikel 24, lid 1b, is duidelijk. Het mag officieel niet. Toch zou het een oplossing kunnen zijn om de parkeercapaciteit in de wijk te vergroten.
U mag uw voertuig niet parkeren voor een inrit of een uitrit. Houd altijd rekening met ander verkeer als u parkeert. Parkeer niet (half) op de stoep. Als u een parkeerplek verlaat, laat dan het overige verkeer voorgaan.
Die auto mag er net zo lang staan als de eigenaar dat wil.
Voortuin: gedeelte waar de toegang tot de voordeur en oprit is. bijbehorend bij de achtertuin (in geval van intensief gebruik). wordt benut. Deze indeling heeft vooral te maken met gebruik van het perceel.
maximaal 80 vierkante meter per goed in zijtuin en achtertuin. Alle reeds bestaande niet-overdekte constructies in zijtuin en achtertuin zoals opritten, tuinpaden, terrassen, of zonnepanelen moeten meegeteld worden bij de berekening van deze maximale oppervlakte.
Om ervoor te zorgen dat buren die in hun eigen tuin zitten niet meer in jouw tuin kunnen kijken, kun je dus een schutting plaatsen, een groene erfafscheiding neerzetten of een grote boom planten.
Een eigen terrein is doorgaans niet begaanbaar voor het openbaar verkeer. De Wegenverkeerswet is hier daarom niet van toepassing. Op het terrein moet dan wel duidelijk zichtbaar zijn aangegeven dat het om een eigen terrein gaat door middel van een bordje met de tekst 'verboden toegang voor onbevoegden'.
Een boete voor parkeren op uw eigen terrein, of de buurman die parkeert op uw parkeerplaats? Het is allemaal mogelijk als u niet oppast. Particulier eigendom kan openbaar zijn en op privéterrein kunnen gewone verkeersregels gelden!
In principe kan de auto weggesleept worden. Echter, van een overtreding van de Wegenverkeerswet is pas sprake als bijvoorbeeld buiten parkeervakken of op de stoep geparkeerd wordt.
Het gaat nl om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang; hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Een uitritconstructie heeft: Een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg, eventueel ook een doorlopend fietspad. Schuine inritblokken aan beide zijden van de uitrit. Geen bochtbanden.
Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft.
Een uitrit is een uitgang naar een gebouw of een besloten erf. Een uitgang, door middel van een verlaagd trottoir of een verlaagde trottoirband, vormt eveneens een uitrit.
8 uur binnen de bebouwde kom:
Binnen de bebouwde kom is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren. Dit verbod geldt niet op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
Om uw auto in de garage te zetten wordt het wel een in/uitrit. En u mag uw auto niet op het trottoir plaatsen, u heeft uw garage toch niet voor niets. Het bordje uitrit vrijlaten op de deur van uw garage geeft wel duidelijkheid voor eventuele andere bezoekers.
Als u een oprit wilt laten aanleggen zijn de kosten grotendeels afhankelijk van de materialen die u gebruikt. Grind is de goedkoopste optie: dit kost gemiddeld €10,- €15,- per m². Klinkers zijn ook een goede keuze, hiervoor ligt de prijs rond de €10,- tot €25,- per m².
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren zoals wegrijden, achteruitrijden, vanaf een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden en keren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Een auto heeft een oppervlakte nodig van 2 bij 5 meter. Als u twee auto's naast elkaar op uw oprit wilt zetten moet u dus uitgaan van een breedte van tenminste 5 meter. Vaak is de oprit nog wat breder zodat er gemakkelijk langs gelopen of gefietst kan worden.