Verlichting. In tunnels is het verplicht om je dimlicht aan te zetten. Heb je het dimlicht niet standaard aan staan, zet dit dan ruim voordat je de tunnel inrijdt aan. Gebruik nooit groot licht in een tunnel, omdat dit ander verkeer kan verblinden.
Dat betekent dat je als bestuurder je dimlichten moet aanzetten wanneer de situatie daarom vraagt. Bijvoorbeeld in een tunnel, bij slecht weer of als het begint te schemeren. Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer je het dimlicht aanzet.
In het donker is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk? Dan bestaat de kans dat de reflectie van uw eigen dimlicht u verblindt.
Hou afstand en parkeer uw auto zo ver mogelijk aan de rechterkant van de tunnel. Keer nooit om en rij nooit achteruit. Doe uw motor uit en laat de sleutel in het contact. De hulpdiensten moeten uw auto later misschien verzetten.
Dimlicht is verplicht om in het donker te voeren. Bij slecht zicht overdag mag het dimlicht ook ontstoken worden. Groot licht mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is. Mistlicht mag alleen gevoerd worden als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmert.
Burgerlijk Wetboek
We zijn in Nederland niet verplicht om openbare verlichting te plaatsen.
Het is in Nederland niet verplicht om overdag verlichting te voeren, maar kan de zichtbaarheid wel bevorderen. Als je dagrijverlichting hebt, staan niet automatisch de achterlichten aan.
Het helpt het verkeer soepel te laten doorstromen. Gebruik dimlicht . Houd u aan de maximumsnelheid: Houd u aan alle maximumsnelheden op de toegangswegen naar en door de tunnel – let op, deze kunnen veranderen.
Zet uw koplampen aan . Doe uw zonnebril af (tenzij u een bril op sterkte nodig hebt). Volg alle verkeersborden, verkeerslichten en wegmarkeringen. Vermijd het wisselen van rijstrook indien mogelijk (dit verbetert de veiligheid voor iedereen in de tunnel).
Je bent verplicht om noodverlichting te voorzien in alle gebouwen ongeacht de grootte.
Rijden met defecte verlichting: € 60,- / € 190,- boete
Als je autoverlichting niet goed werkt, kan de politie je aan de kant zetten en riskeer je een bekeuring.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken.
In feite was 'light at the end of the tunnel' toen al lang en breed ingeburgerd. Zo werd de uitdrukking reeds in de 19de eeuw gebruikt ter aanduiding van 'een hoopvol perspectief in moeilijke situaties'.
In de Severn Tunnel worden ook blauwe lichten gebruikt om de bestuurder aan te geven waar de bodem van de tunnel is . Bijvoorbeeld één op de neergaande helling om aan te geven dat de bodem nadert, en een andere op de opgaande helling om aan te geven dat de opgaande helling nadert.
De SON-T-lampen in de Westerscheldetunnel, met hun typerende oranje licht, worden eerder dan gepland vervangen door ledverlichting. De belangrijkste reden is de energiebesparing die hiermee wordt gerealiseerd.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Als een stuk van de tunnel duurder graven is en een ander stuk goedkoper is er ergens een optimum, met bocht, terwijl de weg met bocht altijd langer is dan de rechte weg...
Een tunnel is een kunstmatig aangelegde (onder)doorgang of overkapping die als doel heeft transport tussen 2 punten mogelijk te maken.
Het is belangrijk dat wanneer je een tunnel nadert je handmatig het dimlicht aanzet. Ook in tunnels geldt dat dagrijverlichting niet genoeg is om goed zichtbaar te zijn. Zeker aangezien niet iedere auto voorzien is van dagrijverlichting aan de achterzijde van het voertuig.
In tunnels is het verplicht om je dimlicht aan te zetten. Heb je het dimlicht niet standaard aan staan, zet dit dan ruim voordat je de tunnel inrijdt aan. Gebruik nooit groot licht in een tunnel, omdat dit ander verkeer kan verblinden.
Als je kapot gaat
Zet uw motor af . Loop naar een veilige plek – draag een reflecterend jack en let op ander verkeer. Gebruik een noodtelefoon om hulp te bellen. Wacht in uw voertuig als er geen andere veilige plek is.
Accu leeg of lampjes vergeten? Dit zijn geen rechtsgeldige redenen om zonder verlichting te fietsen en kunnen daarom net zo goed een boete opleveren. Geen of ondeugdelijke verlichting: € 70,- boete. Geen of ondeugdelijke reflectoren: € 45,- boete.
Dimlichten – Dimlichten zijn de autolichten die u 's nachts het meest gebruikt en zijn naar de grond gericht, zodat ze andere bestuurders niet verblinden. U moet deze aandoen zodra het wat donkerder of schemeriger begint te worden, zelfs als u het gevoel heeft dat u zonder goed genoeg kunt zien.
De regels in het kort
Wel kan het de zichtbaarheid bevorderen. Verkeerskundige Freek Smit: 'Sinds 2011 worden nieuwe auto's daarom standaard uitgevoerd met dagrijverlichting. Dagrijverlichting is geen vervanging van dimlicht. In het donker en bij slecht zicht blijft dimlicht verplicht.