Het examen bestaat voor een groot deel uit meerkeuzevragen.
Je theorie-examen bestaat namelijk uit drie verschillende delen: de kennisvragen waarvoor je als het goed is met je lesmateriaal voor gestudeerd hebt, de inzichtvragen en de vragen in het onderdeel gevaarherkenning. De kennis- en inzichtvragen bestaan uit meerkeuzevragen, ja-nee vragen, sleepvragen en invulvragen.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Het theorie examen is voor veel kandidaten een moeilijk punt om doorheen te komen. Dat blijkt ook uit de slagingspercentages. Met name jongere kandidaten maken zich erg druk over het theorie examen en vinden het behoorlijk spannend. Dat is ook niet zo gek, want de regels rondom het examen zijn streng.
Het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. In banaan zitten stoffen die bevorderlijk zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Bananen zijn goedkoop en zonder risico's dus baat het niet dan schaadt het ook niet! Er is onderzocht dat je het beste 2 uur van te voren een / twee bananen kan eten.
De slagingspercentages bij één van de 55 examencentra van het CBR. Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen. Kies een moment uit dat je niet moe bent en je gedachten er goed bij kan houden. Belangrijk hierbij is dat je niet teveel in 1 keer wilt leren.
Het theoriecertificaat voor de categorieën auto, motor en bromfiets is 1 jaar en 6 maanden geldig. De geldigheid start op de dag waarop je bent geslaagd voor je theorie-examen. Bijvoorbeeld: Je bent geslaagd op 9 januari 2022. Dan is je resultaat geldig tot en met 8 juli 2023.
Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 37,00 in 2022. Soms kost het meer. Als je je theorie-examen per post aanvraagt, dan komen er nog verzendkosten bij. Vraagt je rijschool het theorie-examen voor jou aan, houd dan rekening met extra kosten.
De examinator let onder andere op: Beheersing van de auto. Kijkgedrag. Of je goed voorrang verleent.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
De inzichtvragen zijn heel divers. Ze gaan over het gebruik van de weg, voorrang en voor laten gaan, bijzondere wegen, weggedeelten, weggebruikers en manoeuvres. Ook komen veilig rijden met een voertuig, reageren in noodsituaties, verkeerstekens en aanwijzingen aan bod.
Belangrijke onderdelen die je goed moet voorbereiden zijn gevaarherkenning en verkeersborden oefenen. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 25 vragen. Je moet minimaal 13 van de 25 vragen goed hebben om voor dit onderdeel te slagen.
Na de vragen over de gevaarherkenning krijg je 40 vragen die gaan over de verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moet je minstens 35 vragen goed beantwoorden. In dit onderdeel kun je ja/nee-vragen tegen komen, maar ook meerkeuzevragen, open vragen en sleepvragen.
Na het volgen van die lessen krijg je een 12 uur attest. Met het 12uur attest kan je onbeperkt examen afleggen totdat je slaagt.
Prijs voor 20 uren rijles = € 1300. Je leert rijden met je eigen begeleider. Wens je eerst enkele lessen te volgen om met een goede basis te beginnen oefenen, dat kan!