Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers).
Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
Welk validatieverslag dient de uitlaat te hebben? Een niet-originele uitlaat dient in België een e- of E-goedgekeurd homologatieattest te hebben die door de goedkeuringsinstantie 'Departement Mobiliteit en Openbare Werken' is vrijgegeven. Om misverstanden te voorkomen: bij uitlaten krijg je geen GOCA Attest.
Uw resonator is geen onmisbaar onderdeel van uw auto, dus u kunt deze gerust verwijderen zonder dat dit grote gevolgen heeft .
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Een Akrapovic uitlaat is legaal, zolang deze voldoet aan de wettelijke regels en correct is gemonteerd. Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
De linkpijp, of linkpipe, is het stukje buis dat aan de demper vast zit. Deze is meestal eenvoudig te monteren, en je schuift de linkpijp op het uiteinde van je uitlaatbocht of collector.
Is een kleppensysteem legaal? Het hebben van een kleppensysteem is niet verboden.
Is het verwijderen van de einddemper legaal? Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Wanneer een auto wordt voorzien van een Decat downpipe, zal deze niet door de APK-keuring komen. Dit komt doordat de katalysator visueel afwezig is, wat de keurmeester zal opmerken omdat er geen katalysator aanwezig is.
Een aftermarket downpipe met katalysatoren voegt gemiddeld 10 tot 20 pk toe, en die winst is merkbaar zodra de turbo opspoelt.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Geüpgradede uitlaatpijpen zorgen voor een aanzienlijke toename van het vermogen en koppel bij voertuigen met turbocompressor, doordat uitlaatgassen gemakkelijker kunnen stromen als ze de turbo verlaten .
De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren. Omdat de uitlaatgassen rechtstreeks uit de turbo komen zijn hier te temperaturen het hoogst. Dit is belangrijk voor de functie.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Hoewel dit soort catbacksystemen volkomen legaal zijn om te verkopen, zijn ze absoluut niet legaal voor gebruik op de weg . In dezelfde geest zijn cat- of DPF-verwijderpijpen – die uw emissiecontroleapparaat vervangen door niets anders dan een rechte pijp – gemakkelijk verkrijgbaar en legaal om te kopen, maar ze zijn niet bedoeld voor gebruik op de weg.
Aanpassingen aan uitlaatsysteem
Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt. Laat u de dempers vervangen, dan kan dit ervoor zorgen dat er meer geluid doorgelaten wordt.
Een resonator-verwijderingsuitlaatsysteem is een geweldige manier om de prestaties van uw voertuig te verbeteren. Resonatoren zijn ontworpen om geluid te verminderen, maar ze kunnen ook de luchtstroom beperken en het vermogen verminderen. Door de resonator te verwijderen, ervaart u een toename in vermogen en een agressiever geluid uit uw uitlaat .
Het verwijderen van uitlaatresonatoren heeft drie belangrijke voordelen : uw voertuig wordt lichter, uw motor krijgt een luidere toon en uw vermogen neemt iets toe .