In het kort: elke simkaart heeft een pincode.Voer je die net iets te vaak verkeerd in?Dan gebruik je een pukcode om de simkaart te ontgrendelen.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.
Deze bestaat uit vier cijfers. De pincode beveiligt de gegevens op je simkaart en smartphone. Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul. Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd.
Dan kunt u de puk code opvragen bij uw mobiele provider. Wanneer u de puk code opvraagt bij de provider, zullen zij deze aan u doorgeven. Zo kunt u daarna weer zorgeloos genieten van uw smartphone!
De puk code wordt standaard bij uw simkaart geleverd. Bewaar deze code goed, want met de puk code kunt u de blokkering van de simkaart opheffen. De puk code bestaat uit acht cijfers en u krijgt negen pogingen om de juiste code in te voeren.
Als u een iPhone hebt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Simpincode'. Als u een iPad hebt, gaat u naar 'Instellingen' > 'Mobiele data' > 'Simpincode'. Schakel uw simpincode in of uit.
Vraag uw aanbieder om hulp bij het ontgrendelen van uw simkaart met behulp van de standaardsimpincode of de pukcode. Als u uw simkaart niet met de simpincode of pukcode kunt ontgrendelen, of als er een waarschuwing wordt weergegeven met de mededeling 'Maximale pukcode-invoer', vraagt u om een nieuwe simkaart.
Je pukcode invoeren als de SIM van je iPhone geblokkeerd is
Deze Personal Unblocking Key wordt gevraagd nadat je drie keer de verkeerde pincode hebt ingevoerd. Je pukcode ontvang je samen met je simkaart van de netwerkaanbieder bij wie jij een abonnement hebt afgesloten. De code bestaat uit acht cijfers.
Je pukcode heb je alleen nodig wanneer je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd. Het is een soort extra beveiligingsmethode om te voorkomen dat iemand anders met jouw nummer aan de haal gaat. Je kunt je pukcode vinden op de kaart waarop je je simkaart hebt uitgedrukt.
De simkaart
De kaart koppelt je telefoonnummer aan je telefoon. De chip op deze kaart zorgt ervoor dat als iemand jouw nummer belt, het gesprek naar jouw toestel gestuurd wordt. Een simkaart koop je los of in combinatie met een toestel. Een losse simkaart zonder toestel heet sim-only.
De code bestaat uit acht cijfers en je hebt negen pogingen om deze in te voeren. Ga niet zelf de nummers raden, want na negen pogingen wordt de simkaart definitief geblokkeerd. Kun je de PUK-code niet vinden, neem dan contact op met de klantenservice van je provider.
Op apparaten zonder Touch ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Toegangscode'. Tik op 'Zet code aan'. Voer een zescijferige toegangscode in. Of tik op 'Toegangscodeopties' om over te schakelen naar een viercijferige numerieke code, een aangepaste numerieke code of een aangepaste alfanumerieke code.
Dan wordt de simkaart definitief geblokkeerd. Hij is dan niet meer te ontgrendelen en is hierdoor onbruikbaar. Je kunt dan een vervangende simkaart aanvragen, via Mijn Simyo of de app. Je krijgt dan een nieuwe simkaart, met een nieuwe pin- en pukcode.
Je simkaart geeft je toegang tot het mobiele netwerk van je provider. Hier heb je een telefoonabonnement bij afgesloten. Zonder ontgrendelde simkaart is bellen, sms'en en mobiel internetten niet mogelijk. Je simkaart moet eerst met een pincode ontgrendeld worden.
Als je je telefoon niet kunt ontgrendelen, moet je deze wissen. Vervolgens kun je de telefoon opnieuw instellen en een nieuwe schermvergrendeling instellen. Als je niet kunt inloggen op je Google-account, kun je informatie krijgen over hoe je je account kunt herstellen.
De pincode staat op het kaartje waar je simkaart in zat. Deze kun je zelf wijzigen naar een persoonlijke code.
Wanneer u 3 maal de verkeerde pincode intoetst, zal uw betaalpas blokkeren. Neem in dat geval contact op met de bank die de betaalpas uitgegeven heeft. Is iemand anders op de hoogte van uw pincode? Dan is het verstandig om uw betaalpas te laten blokkeren.
De standaardpincode van je simkaart is 0000. Heb je de pincode aangepast en ben je deze kwijt? Vul dan een verkeerde pincode in totdat je toestel om een pukcode vraagt. De pukcode bekijk je in MijnKPN.
De PUK-code staat op het kaartje dat bij je simkaart kwam, waar ook de eerste pincode van de simkaart op staat. Je kunt hem ook opvragen bij je provider. Kijk daarvoor op de website van je provider.
Log in op My Vodafone en kijk linksboven in je scherm. Klik op Producten -> scroll op die pagina naar beneden. Je ziet daar het kopje Toestel, sim en diensten -> daar staat je pukcode.
Je hebt vervolgende maximaal 10 pogingen om je simkaart te ontgrendelen met de juiste Pukcode. Daarna wordt je simkaart geblokkeerd. Als je de simkaart succesvol ontgrendelt, kun je dezelfde Pukcode, indien nodig, laat weer gebruiken.