Teflon is smerend en siliconen is beschermend , dus als je siliconen op je ketting spuit wordt ie na verloop van tijd schraal omdat het niet smeerd en teflon smeerd dus blijft je ketting lange tijd goed tot je hem weer schoonmaakt en opnieuw inspuit.
Speciale kettingolie werkt het best
Omdat een fietsketting zo moeilijk goed te smeren is, is zeer goede smeerolie nodig. Dat is niet een of andere universele olie voor huis, tuin en keuken of de naaimachineolie die nog steeds in de rekken bij de fietsenmaker te vinden is.
Je kunt siliconenspray o.a. gebruiken om scharnieren en sloten, elektrische installaties, rubber, plastic, chroom en leer te beschermen tegen vocht. Siliconenspray heeft namelijk een prima vochtafstotende werking.
SCHOONMAKEN. Maak de ketting schoon met een messingborstel, WD40 ontvetter en een droge doek. Laat zure of alkalische reinigingsmiddelen (zoals roestverwijderaars) staan! Hiermee kun je je ketting flink beschadigen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
De Bike7 Clean vinden wij bij uitstek de beste kettingreiniger. Je kunt echt in één handomdraai je fietsketting schoonmaken! Het beschadigt de lak en onderdelen niet en verwijdert zelfs hardnekkig vuil, zoals modder.
Roest van je fietsketting afhalen
Maak de doek flink vochtig met olie en poets hiermee de ketting. Bij erge roest kun je ook nog een pannenspons of staalborstel gebruiken. Poets net zolang totdat je geen roest meer ziet. Maak nu met een schone doek de ketting schoon en droog.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Maak van je fiets een geoliede machine
Dat is beter voor de ketting en het het fietst zo veel lekkerder. Hoe vaak moet je de fietsketting schoonmaken en smeren? Dat hangt helemaal af van het versnellingssysteem en hoeveel en onder welke omstandigheden je fietst.
WD-40 Specialist Siliconenspray is een hoogwaardig siliconen smeermiddel dat zeer geschikt is voor gebruik op hogedruk apparatuur. Het verdringt vocht en zorgt voor een uitstekende smering, beschermt en verlengt de levensduur van jouw gereedschap en apparatuur.
vlekken/resten: Vlekken verwijderen met een ontvettingsmiddel (wasbenzine). aandachtspunten: Gebruik de in de dop geïntegreerde extra spuitslang voor een optimale dosering. Niet gebruiken op siliciumverbindingen zoals glas en steen. Behandelde oppervlakken zijn niet overschilderbaar.
Wasbenzine of nagellakremover
Doe nagellakremover of wasbenzine op een schuursponsje en week hier de siliconenkit mee af. Laat het inwerken en probeer dan de kit los te krijgen. Gebruik hier eventueel een mesje voor.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Afhankelijk van de kwaliteit van je kettingspray! Maar ongeveer elke 300 km insmeren én na een regenbui is een goede richtlijn. Doe dit na een rit zodat de ketting warm is en het vet goed kan hechten. Voorzie de binnenzijde van de ketting van voldoende vet, de buitenzijde mag ook gerust wat vet krijgen.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
PTFE is een vloeibare vorm van plastic wat ervoor zorgt dat de wrijving van de ketting heel laag is. Wat uiteindelijk zorgt voor een langere levensduur van de ketting. PTFE wordt ook vaak gebruikt om buizen of andere producten waterdicht te maken en in een kettingspray komt die waterafstotende werking goed van pas.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Coca-Cola. Misschien wel een bekend trucje; cola als roestverwijderaar. Leg je gereedschap in een bak met cola en de volgende dag kan je de roest er zo vanaf borstelen. Werkt natuurlijk ook met Pepsi.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger.
Als bijvoorbeeld je stuur roestig is kun je hier azijn overheen gieten. Laat dit goed intrekken en poets hem vervolgens op met een stukje aluminium folie. Doop het folie even in de azijn en poetsen maar. Wanneer je het voorwerp nog los kunt maken kun je hem ook een tijdje laten weken in de azijn.