Daarom is het nodig om je scooter al snel nadat je hem hebt gekocht voor het eerst een onderhoudsbeurt te geven. Maar ook daarna blijft het belangrijk om je scooter (of dat nu een elektrische scooter of eentje op benzine is) regelmatig naar de garage te brengen voor een kleine of grote onderhoudsbeurt.
Onderhoudsbeurten. Om fijn te blijven rijden heeft je scooter af en toe een servicebeurt nodig. De eerste beurt is belangrijk en vindt plaats tussen de 500 en 1000 km. Tijdens de eerste servicebeurt wordt de motorolie en de transmissieolie vervangen.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Om je garantie te behouden moet je je scooter regelmatig laten onderhouden. 1e onderhoudsbeurt bij 500km en kost €50 is . Hierbij wordt de inrijd olie vervangen, kleppen afgesteld . 2e onderhoudsbeurt is bij 1500 km beurt; hierbij moet er een kleine beurt uitgevoerd en kost €75.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.
Bij een Grote beurt wordt de scooter grondig nagekeken en worden de slijtagedelen één voor één gecontroleerd. Daarnaast worden alle bewegende delen opnieuw in het vet gezet en in de meeste gevallen de carburateur ultrasoon gereinigd.
Het is niet nodig om wegenbelasting te betalen voor een scooter of snorfiets. Dit is alleen verplicht voor auto's, vrachtauto's, motoren en bussen en vergelijkbare voertuigen. Daarvoor geldt ook dat er meer betaald moet worden naarmate het voertuig zwaarder is.
De kosten per liter zijn nu 1,69 euro. Een tank kost je dan gemiddeld ongeveer 11 euro. Elke kilometer kost je uiteindelijk 'slechts' 4 cent.
Well-Known Member. Volgens mij kan een 4-takt wel tot iets van de 80.000 voordat er echt problemen komen, bij een 2-takt moet je wel ongeveer uitgaan van 20.000 ongeveer.
Scooter onderhoudsbeurten
Een goed moment voor je eerste beurt is wanneer er zo'n 500 tot 1000 kilometer op de teller staat. Daarna dien je na elke 1000-3000 kilometer langs te komen voor een onderhoudsbeurt. Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd.
Olie verversen, vervanging bougie, remmen bijstellen, controle verlichting, luchtfilter schoonmaken, controle bandenspanning. Prijzen zijn inclusief BTW en exclusief kosten voor materiaal.
De motorolie wordt vervangen en het oliefilter de kleppen worden gesteld (4 takt), de bandenspanning wordt gecontroleerd en alle bouten, moeren en parkers worden nagezien. Voor behoud van de garantie op een nieuw geleverde scooter is ook de tweede onderhoudsbeurt van belang.
Onderhoud: Koop je een nieuwe scooter dan loop je de eerste paar duizend kilometer tegen weinig onderhoudskosten aan. Bij de 1000 kilometer is de eerste keer dat je terugkomt en betaal je alleen de olie, dat is €12 en de rest is van onze kant. Daarna bij 3000 kilometer zit je tussen de €110 a €130.
Wanneer je een scooter nieuw hebt gekocht kan volledig casco interessant zijn. maar daar betaal je wel al snel tussen de 30 en 40 euro per maand voor. Beperkt casco, waarbij alleen aanrijdingen en vandalisme niet zijn meeverzekerd, kost ongeveer de helft daarvan.
Op uw brommer of scooter moet goede verlichting en reflectoren zitten. Als u in het donker rijdt, moeten het voorlicht en het achterlicht op uw brommer of scooter aan zijn. Dit geldt ook bij slecht zicht.
Tijdens een grote beurt voor je scooter zal de monteur bijvoorbeeld ook naar de lichten kijken, hij zal de kleppen stellen en de hele scooter nakijken op gebreken. Voor een grote beurt betaalt je gemiddeld €125 tot €225 dat ligt ook aan de grootte van de motor en het merk van de scooter.
Beschrijving. V-snaar 10 inch (van het merk Senzo) in de categorie is momenteel €15.
De juiste hoeveelheid olie in je scooter is nodig om het motorblok soepel te laten lopen. Is er te weinig olie? Dan zal de zuiger van het motorblok droog komen te staan waardoor de zuiger warm wordt, uitzet en vervolgens vastloopt in de cilinder. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sneller de scooter zal slijten.
In tegenstelling tot een 2 takt motor is het bij een 4 takt motor niet nodig om olie toe te voegen aan de brandstof. De olie in het motorblok zorgt voor de smering van de onderdelen in de motor.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.