Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Benschop is een dorp en voormalige gemeente dat, sinds de gemeentelijke herindeling in 1989, deel uitmaakt van de gemeente Lopik, in het zuidwesten van de Nederlandse provincie Utrecht. De plaats ligt in de polder Lopikerwaard.
Ontdek het gemiddelde salaris als Schiphol
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.663 per jaar of € 14,70 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 23.999 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.589 per jaar.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
Het maatschappelijk kapitaal van Royal Schiphol Group N.V. bedraagt 143 miljoen euro en is verdeeld in 300.000 aandelen A en 14.892 aandelen B, elk € 454,- in nominale waarde. Hiervan zijn 171.255 aandelen A en 14.892 aandelen B geplaatst.
De activiteiten op en rond Schiphol zijn een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de Nederlandse economie. Op Schiphol zijn ongeveer 500 bedrijven gevestigd. Ze bieden gezamenlijk werk aan zo'n 65.000 medewerkers. Als we de werkgelegenheid in de regio meetellen, is Schiphol goed voor zo'n 300.000 banen.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Door de luchthaven komen vele buitenlandse toeristen naar ons land toe en is er de mogelijkheid om veel handel te drijven met andere landen. Bovendien levert de luchthaven veel werkgelegenheid op. Onderzoek wijst uit dat Schiphol zowel directe als indirecte positieve effecten heeft op onze economie.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Sinds de fusie tussen het Britse Shell en het Nederlandse Koninklijke Olie in 2005, heeft Shell twee soorten aandelen (Nederlandse en Britse).
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
CAPACITEIT (Schiphol is vol)
Schiphol heeft de schaarse groeiruimte verspild aan “pretvluchten” en is eerder dan bedoeld volgelopen. Bovendien heeft Schiphol de afgelopen jaren onvoldoende hinderbeperking geleverd waarmee nog enige groei mogelijk zou worden. Minder lawaaiige vliegtuigen bieden geen soelaas.
Om de positie als belangrijk economisch knooppunt vast te kunnen houden, wil Schiphol uitbreiden. De luchthaven zit bijna aan het maximum aantal vliegtuigen dat per jaar op Schiphol mag landen of vertrekken.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Schiphol kwam in 2020 uit op bijna 241 duizend vliegtuigbewegingen, ruim 53 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal vluchten binnen het handelsverkeer kwam uit op bijna 227 duizend, een afname van ruim 54 procent.
Het aantal reizigers dat Schiphol kan faciliteren en verschilt per dag en loopt op tot 67.500 op de drukste dagen in juli en tot 72.500 in augustus. Dat meldde Schiphol-topman Dick Benschop donderdagavond tijdens een ingelaste persconferentie.
Dick Benschop, topman van Schiphol, verdient ruim 5 ton per jaar en daarbij zijn de bonussen niet opgeteld.
De activiteiten op en rond Schiphol vormen een belangrijke motor voor een duurzame groei van Nederland. Schiphol Group heeft eind 2014 2.104 medewerkers in dienst; het merendeel (1.915) is werkzaam op de locatie Schiphol.
In 2020 vlogen bijna 23,6 miljoen passagiers via Nederlandse luchthavens. Van en naar Schiphol vlogen bijna 20,9 miljoen passagiers, ruim 88 procent van alle passagiers.