De Audi S-Tronic is ook een vrij betrouwbare transmissie, wat betekent dat het een echte upgrade is ten opzichte van zijn voorganger. De Audi Multitronic is gemakkelijk de minst betrouwbare versnellingsbak die door Audi werd gemaakt, ook al lijkt hij het meest op de S-Tronic.
S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling. Dan schakelt u over naar de S-stand. Uw auto ontwikkelt een opmerkelijk temperament met S tronic.
Zowel S-Tronic als Tiptronic zijn automatische transmissies van het merk Audi, meer bepaald is S-Tronic Audi's naam voor hun eigen versnellingsbak met dubbele koppeling, terwijl Tiptronic Audi's naam is voor hun eigen versnellingsbak met automatische koppelomvormer en enkele koppeling.
Tijdelijk levert Audi de S tronic-automaat zonder meerprijs op de Audi A4 Limousine & Avant, de Audi A5 Sportback, Coupé & Cabriolet, de Audi A6 Limousine & Avant, de Audi A7 Sportback en de Audi Q5. De Audi A8 & A8 L krijgen desgewenst kosteloos een tiptronic-automaat met koppelomvormer.
De tiptronic is een automaat waarmee op elk moment spontaan is te schakelen. Het dynamische schakelprogramma DSP past zich aan de individuele rijstijl van de bestuurder aan en bepaalt zelf het optimale schakelmoment. In een tweede schakelcoulisse (de tiptronic-sleuf) is de tiptronic handmatig te bedienen.
De S tronic combineert de efficiency en sportiviteit van een conventionele handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een moderne automaat. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking.
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling. Kies je voor een auto met automaat dan hoef je zelf dus niet te schakelen.
De modellen die tot nu toe beschikbaar zijn met een DSG-versnellingsbak zijn: Volkswagen: Passat (ook als Variant), Passat CC, Golf, Touran, Eos, Sharan (2011), Jetta, Caddy en Tiguan, Polo (2009) en Scirocco. Audi: A3, TT, Audi A4, Audi A5, Audi A6 en Audi Q5 (Ook wel "S-Tronic" genoemd in nieuwere modellen).
De multitronic is een versnellingsbak van het type Continu Variabele Transmissie (CVT) die in 2000 door Audi op de markt gebracht is. De multitronic is samen door LuK en Audi ontworpen als alternatief op de bestaande Tiptronic automaat met als doel een hoger comfort en een gunstiger brandstofverbruik.
Met Audi drive select is het autokarakter effectief aan te passen aan de rijsituatie, de wegconditie en de persoonlijke voorkeuren. Instellen van de autokarakteristiek met behulp van de standen Auto, Comfort, Dynamic, Efficiency en Individual.
Gerobotiseerde versnellingsbak met enkelvoudige koppeling
Die houdt rekening met heel wat parameters in het schakelproces. Net als een automatische versnellingsbak heeft een gerobotiseerde versnellingsbak met enkelvoudige koppeling een automatische modus, naast een sequentiële modus om ook manueel te kunnen schakelen.
Kenmerken & technische parameters van de versnellingsbak. S tronic is een automatische versnellingsbak voorzien van een dubbele koppeling, waarmee de modellen van Audi vanaf 2005 zijn uitgerust. Daarvoor noemde men het DSG, evenals bij andere voertuigen die de Volkswagen Groep bouwt.
Dankzij de zeventraps automaat kan Adaptive Cruise Control samen met 'Stop & Go' de auto volledig tot stilstand brengen en weer laten optrekken als de file binnen drie seconden weer op gang komt. Een andere nieuwe optie is Remote Start via de FordPass App.
De Audi A4 B8 was in productie tussen 2008 en 2016 en is een van de meest succesvolle Audi A4-modellen tot nu toe. Toen de B8 A4 uitkwam, zorgde hij voor een revolutie in het segment, omdat het de eerste A4 was die zijn rivalen ruimschoots overtrof op het gebied van luxe en raffinement.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram.
Audi levert een groot aantal modellen tijdelijk standaard met een S tronic-automaat met dubbele koppeling. De extreem snel en soepel schakelende transmissie is zonder meerprijs beschikbaar op de TFSI benzine- en TDI dieselmotoren in de Audi A4, A5, A6, A7 en Q5.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.