Een roetmeting is dus niet verplicht bij een APK-keuring.
APK controleert vanaf januari 2023 op roetfilters voor dieselauto's. Heb je een dieselauto? Lees dan dit blogartikel goed door! Want vanaf januari 2023 wordt de controle van een roetfilter verplicht meegenomen in de APK voor dieselauto's.
De deeltjes bestaan meestal uit roet en metaaloxiden. Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden.
De roetmeting is sinds 1 januari 1997 ingevoerd. Deze meting wordt gedaan bij auto's die een dieselmotor hebben en daarnaast een bouwjaar hebben van 1980 of later.
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km.
Vanaf 1 januari 2023 is een werkend roetfilter verplicht.
Je kunt doorgaans ongeveer 1000 kilometer rijden voordat het roetfilter vol komt te zitten en deze gereinigd moet worden.
Mocht het zo zijn dat de EOBD-test niet lukt bij jouw auto, dan zal je alsnog moeten betalen voor de roetmeting. De kosten van een roetmeting liggen tussen de €10,- en €25,- euro.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd. In dit blogartikel vertellen we je wat deze toeslag precies inhoudt en wanneer je deze moet betalen.
Verplicht sinds 2011
Al is een roetfilter altijd wenselijk in de strijd tegen milieuvervuiling. Roetfilters zijn volgens TNO-onderzoek namelijk zeer effectief: een goed werkend filter vermindert de uitstoot van roet door dieselpersonenwagens met 95 tot 99 procent.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
Er is niet een eenduidig antwoord op deze vraag. In principe is het niet verstandig om te lang door te rijden met een verstopt roetfilter, omdat het de nodige storingen veroorzaakt. Daarnaast zorgt het voor meer inwendige vervuiling, aangezien het roet niet meer de auto uit kan.
Voertuigen die uitgerust zijn met een roetfilter. Oudere diesels (Euro 4 en eerder) zijn niet uitgerust met een dergelijke filter en worden dan ook niet getroffen. Zij zijn enkel onderworpen aan de rookopaciteitstest die al jarenlang bestaat.
Hoe zelf het roetfilter vervangen? Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn.
Roetfilter verwijderen is strafbaar
Alle personenauto's die gebouwd zijn vanaf 2011 moeten een roetfilter hebben. Voor bestelauto's geldt dat vanaf 2012. Maar ook auto's en bestelauto's die voor die periode gebouwd zijn is een roetfilter verplicht. Voor deze auto's mag een zogenaamd half open filter gebruikt worden.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
De kosten voor een dieselauto liggen iets hoger: meestal betaal je minstens € 40 voor de APK keuring en dit bedrag kan tot € 60 oplopen. Een van de redenen waarom het keuren van een dieselauto duurder is, is vanwege de roetmeting. Een losse roetmeting kost tussen de € 10 en € 25.
In het verleden had de ANWB eigen keuringsstations waar ook APK-keuringen werden uitgevoerd. Deze activiteit is helaas gestopt. Voor een APK-keuring kunt u terecht bij één van de bevoegde autobedrijven.
Hoe herken je een verstopt roetfilter? De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.