Rij even lang bij je favoriete tuner voor 'pops & bangs', ook wel 'crackle & pop' genoemd. Of in simpel Nederlands: je uitlaat laten ploffen of knallen. Even een overweging voordat je tijdens de jaarwisseling een uur lang gaat revven: de boete voor onnodig geluid maken met een auto is 400 euro in 2021 en 250 in 2022.
► Net als 'te luide' ECU-herprogrammeringen
Een tweede autotuningbedrijf is beboet voor het toevoegen van een 'pop bang' ECU-remap aan een auto, in een vervolging die is aangespannen door de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA). De zaak volgt op een soortgelijke uitspraak in december 2023 die pop bang-remaps effectief illegaal maakte.
Kan pops and bangs voor elke auto gedaan worden? Pops and bangs is trouwens niet alleen mogelijk voor een supercar of exclusieve auto, maar tevens kan het ook van toepassing zijn voor auto's die niet per sé over een grote motor beschikken.
Pops & Bangs (Benzine) vanaf €250,-
Door brandstof in te laten spuiten wanneer je met de voet van het gas pedaal gaat ontploft het in de uitlaat of in de turbo. De knallen die je hier door hoort worden Pops & Bangs genoemd.
Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Pop and bang tuning heeft zeker een slechte reputatie gekregen. Maar los van de maatschappelijke acceptatie, is het waar dat pop and bang tuning je motor kan beschadigen? Het korte antwoord is ja!De overtollige brandstof die wordt toegevoegd om de anti-lag en pops te veroorzaken, is helemaal niet goed voor de levensduur van een motor .
Het ontstaat doordat er te veel brandstof wordt ingespoten in het motorsysteem.De brandstof die dan nog vrijkomt wordt verbrand in de uitlaat of de turbo en dit veroorzaakt de knal. Dit te veel inspuiten van de brandstof is verboden, omdat het direct gevolgen heeft voor de uitstoot van het voertuig.''
Hoe je pops en bangs in het uitlaatsysteem van een auto maakt. Dit geluidseffect wordt bereikt door een specifieke kalibratiefunctie in de ECU van de auto, bekend als een "pops and bangs map" of "burble" . Wanneer het gaspedaal wordt opgetild, wordt de ECU geprogrammeerd om een gerichte, magere misfire te creëren.
Ja, chiptuning kan fout gaan als het wordt uitgevoerd door een onervaren tuner. Een ondeskundige tuner kan een zogenaamde “horrortune” uitvoeren, waarbij de motor permanent beschadigd raakt. Dit gebeurt vaak doordat ze standaard tuningbestanden inkopen en deze zonder maatwerk op auto's installeren.
Stage 2 Chiptuning - Vanaf €400,00
In de meeste gevallen wordt er gekozen voor een sport/race/high flow katalysator en een grotere diameter dan de standaard downpipe. De auto dient echter wel met aangepaste downpipe aangeboden te worden. Chiptuning on spot monteert geen uitlaten.
Even zonder dollen, dit is gebaseerd op de OEM implementatie van pops and bangs op de MK3 RS en MK4 ST. Echter kan je daar de pops uit/aanzetten omdat dit is gekoppelt aan de sport-mode.
Kan iedere auto getuned worden? Gelukkig kunnen de meeste auto's getuned worden. Er zijn altijd uitzonderingen waarbij er geen winst te behalen valt. Dit zijn voertuigen die of modellen waarbij de beveiliging van de ECU (motor computer) nog niet is gekraakt en/of waar (nog) geen tuning software voor bestaat.
Een antilag systeem (ALS) zorgt ervoor dat de turbo na het loslaten van het gaspedaal het schoepenwiel van de turbo blijft doordraaien en het "probleem" van een traag opspoelende turbo wordt verholpen. Het toepassen van het antilag systeem gebeurt in de motorcomputer.
Personenauto's met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1.
De makkelijkste en goedkoopste uitlaatmodificatie is om het uitlaatpijpontwerp te veranderen naar een aangepaste fitting . Als dit goed wordt gedaan, kan dit de tegendruk van uw systeem veranderen en leiden tot betere prestaties, terwijl het ook de uitlaatnoot verbetert.
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro.
U zoekt een auto met goede prestaties. Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Wat is een downpipe? De downpipe met of zonder kat is het gedeelte van de turbo tot aan de uitlaat zelf, hier zitten meestal de katalysator en of een partikelfilter tussen. Een downpipe met of zonder kat geeft minder weerstand tegen uitlaatgassen, waardoor de turbine én je motor minder worden beperkt.
Boor kleine gaatjes in uw uitlaatpijpen om uw auto luider te maken. Het is een legale manier om uw uitlaatsysteem aan te passen en het is veel veiliger dan het verwijderen van uw demper. Reinig, ontvet en poets uw uitlaatpijpen om het geluid van uw uitlaatsysteem te versterken.
Over het algemeen zijn ploppen en knallen in de uitlaat onverbrande brandstof die ontbrandt na de ontstekingsgebeurtenis in de cilinders . Elke motor blaast/zuigt een beetje lucht en brandstof in de uitlaat vanwege nokken overlap, maar de meeste auto's krijgen de uitlaat niet heet genoeg om deze mix te ontbranden.
Als uw motor meer brandstof krijgt dan nodig is, is een rijke brandstof-luchtverhouding het resultaat. Wanneer uw auto restbrandstof in de uitlaat en de cilinders heeft, verbrandt die brandstof explosief en veroorzaakt een luid ploppend geluid.
Pops & Bangs is een geprogrammeerd fenomeen in de motor ecu van je voertuig. Het zorgt ervoor dat er na het loslaten van het gaspedaal een extra hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. De vrijkomende brandstof wordt vervolgens verbrand in de uitlaat of turbo, wat die kenmerkende Pops & Bangs-knallen veroorzaakt.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Om die prachtige blauwe (hitte) verkleuring te verkrijgen raden we je het aan om je RVS uitlaat van je motor met WD-40 schoon te maken. Opspattende kiezelsteentjes, modder en ander vuil dat op straat ligt kan je uitlaat behoorlijk lelijk maken.