Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn. De meerprijs van een nieuwe of gebruikte plug-inhybride verdien je veel sneller terug door het lage brandstofverbruik.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Een plug-in hybride wagen
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Nadelen van het kopen van een gebruikte hybride
Rijden in een hybride auto is nog relatief nieuw. Niet zo gek dat daar nog wat kinderziektes te vinden zijn. Zeker als je het hebt over hybride occasions, die dus nog helemaal aan het begin van dit nieuwe tijdperk uitkwamen.
Net als reguliere dieselauto's, zijn plug-inhybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.
De auto kan met een volledig opgeladen accu zo'n 30 tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. U schrijft dat u geen gelegenheid heeft om de auto extern op te laden. Dat is technisch geen probleem, maar daarmee laat u wel kansen liggen. Een belangrijke functionaliteit van de auto blijft onbenut.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Hybrides hebben echter ook een aantal voordelen ten opzichte van elektrische auto's. Hybrides zijn goedkoper. Volledig elektrische auto's worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.
De meeste PHEV's kunnen zo'n 30 tot 90 kilometer elektrisch afleggen. Laten we voor dit voorbeeld kiezen voor een exemplaar dat 50 kilometer elektrisch kan rijden. Daarnaast heeft een plug-in hybride een brandstofmotor.
Een plug-in hybride werkt in principe hetzelfde als een hybride zonder stekker. Er zijn slechts twee verschillen. De accu is meestal groter zodat je meer kilometers volledig elektrisch kan rijden. Bovendien kun je de accu opladen bij een laadpaal, naast het feit dat de accu zichzelf vult bij het remmen.
Een hybride of PHEV mag je gerust beschouwen naar een opstapje naar volledig elektrisch en óók met het oog op de toekomst een zéér te verantwoorde koop. Een bijkomend voordeel van de semi-elektrische plug-in (PHEV) met 1-50 g/km CO2 uitstoot is dat daar een gereduceerd MRB tarief geldt t/m 2025.
Fabrikanten geven aan dat de accu's tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu's een autoleven lang mee gaan.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.