“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Met een motor op circuit rijden is een intensieve training en het is topsport in alle opzichten aangezien alle basiseigenschappen worden in grote mate aangesproken.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden. Dat merk je zeker als je een winter lang toch vooral veel in je (bureau)stoel hebt gezeten.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
Je voelt de wind tegen je lichaam, je ervaart de snelheid op een unieke manier, je kunt genieten van de omgeving en er zijn ervaringen die je simpelweg niet met een ander voertuig kunt hebben. Neem het snel en soepel nemen van een scherpe bocht. Dit zijn ervaringen die je alleen op de motor kunt hebben.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Waar je met de auto eigenlijk alleen maar bezig bent met tussen de lijntjes blijven, realiseer je je als motorrijder dat er veel meer te doen is dan alleen maar rijden op de saaie snelweg. Door de wendbaarheid en afmetingen van een motor kun je gemakkelijk op plaatsen en wegen komen waar je eerder nooit kon komen.
Als je lenig genoeg bent kun je je been over de motor zwaaien om op te stappen. Lukt dat niet, dan kun je het stepje gebruiken als opstapje. Doe dat wel voorzichtig en geef het aan zodat de bestuurder zich schrap kan zetten. Wacht ook totdat de bestuurder zegt dat het kan.
Hoe wordt een niergordel gedragen
Het is ook niet nodig om een niergordel direct op de huid te dragen. De meest handige plek voor een niergordel is over een T-shirt of thermokleding, maar wel onder de motorkleding. Het aantrekken van een niergordel gaat snel en is gemakkelijk.
Een niergordel die goed strak is aangetrokken voorkomt het 'wandelen' van de nieren bij zeer hobbelige wegen. Een niergordel dwingt je rechtop te zitten op de motor waardoor je geen onderuitgezakte zithouding aan kan nemen en is daardoor een uitkomst voor mensen met rugklachten.
Een van de belangrijkste dingen tijdens het rijden op een motor is misschien wel het schakelen. Dit lijkt voor veel mensen vaak lastig, maar dit is het totaal niet. Er zijn eigenlijk twee manieren waarop je kunt schakelen. Zo kun je schakelen door middel van de koppelingshendel en schakelen op een halfautomaat.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Wat kosten de motorexamens? In 2022 kost het motorexamen voertuigbeheersing bij het CBR € 71,00 en het motorexamen verkeersdeelneming € 126,00. Deze bedragen maakt je rijschool over aan het CBR.
Het halen van je motorrijbewijs kost ongeveer tussen de 1.000 en 1.500 euro, maar dit is erg afhankelijk van het pakket of aantal lessen. Het pakket of het aantal lessen is afhankelijk van het feit hoe snel je het motorrijden oppakt.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest. Echter, heb je ook nog de wegenbelasting en de verzekering van het voertuig.
Bouwjaar na 1 januari 1988
Is je motor 34 jaar of jonger, dan betaal je het volle tarief motorrijtuigenbelasting van rond de € 130,- per jaar (2022). Als je een motor hebt die volledig elektrisch rijdt dan ben je vrijgesteld van wegenbelasting. De MRB is afhankelijk van de provincie waar je woont.