Mastercard versus Maestro
Bijna elke Nederlandse bankpas heeft het Maestrologo. Het is echter niet hetzelfde netwerk als Mastercard. Maestro staat niet voor een creditcard maar voor een debitcard, een gewone betaalpas. Als je ergens met Mastercard kunt betalen, betekent dit niet dat je ook met Maestro terechtkunt.
Om via Maestro online te kunnen betalen heeft u een 12-cijferig kaartnummer nodig. Dit nummer wordt door de Nederlandse banken nog niet aan klanten verstrekt. Daardoor is het voor Nederlandse houders van een betaalpas nog niet mogelijk om online via Maestro te betalen.
iDEAL wordt ondersteund door de volgende banken: ABN AMRO, ASN Bank, Deutsche Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, RBS, SNS Bank, Triodos Bank en Van Lanschot Bankiers.
De voor- en nadelen van iDEAL
Een van de redenen is dat het super eenvoudig is om te beginnen. Je hoeft je identiteit niet te bewijzen of papierwerk in te vullen: je hoeft alleen maar een paar bankgegevens in te vullen en je kunt meteen aan de slag.
Currence iDEAL B.V. (hierna Currence) is de product- en merkeigenaar van iDEAL.
Nederland betaalt met iDEAL, al 15 jaar!
Neem contact op met uw bank. Uw bank kan u verder helpen en uitzoeken wat de status is van de betaling. Het is belangrijk dat u het 16-cijferige iDEAL-transactienummer uit uw rekeningoverzicht bij de hand heeft. Soms wordt een betaling verwerkt door een CPSP.
Hoe werkt een iDEAL-betaling? U kiest bij een webwinkel voor de betaalmethode iDEAL. Kies de bank waar uw betaalrekening loopt. U wordt vanzelf doorgestuurd naar de internetbankieromgeving van uw bank en logt in op de voor u bekende manier.
Hoe werkt Maestro? Om te betalen via Maestro vult de consument zijn of haar kaartgegevens, kaartnummer en vervaldatum in. De betaling wordt bevestigd met een identifier en een unieke transactiecode. Er wordt altijd een saldocheck gedaan.
Op dit moment heeft alleen Rabobank dit gedaan. De bank start vanaf de 2e helft van 2022 met het vervangen van de Maestro betaalpassen.
Staat er een logo van V PAY op je pas? Dan heb je een betaalpas van Visa. En als er een Maestro-logo op staat, dan heb je een betaalpas van Mastercard. Zowel Visa als Mastercard ontwikkelen al tientallen jaren elektronische betaalmiddelen waarmee je over de hele wereld kunt betalen.
Maestro is een multinationale debetkaartdienst die opgericht werd in 1990 en eigendom is van MasterCard. Maestro-kaarten kunnen verkregen worden van aangesloten banken en kunnen ofwel gekoppeld zijn aan de bankrekening van de kaarthouder ofwel verstrekt worden als prepaidkaarten (vooruitbetaalde kaarten).
Het betalingsbedrijf gaat vanaf 1 juli 2023 alle Maestro-betaalpassen vervangen door de Debit Mastercard. Overigens gaat concurrent Visa zijn huidige V Pay-kaarten eveneens vervangen en wel door Visa Debit-kaarten.
Maestro is een debit card merk van Mastercard. Maestro kaarten kunnen gebruikt worden voor betalingen in winkels en om geld op te nemen bij geldautomaten.
iDEAL is gebaseerd op de mobiel bankieren app en internetbankieromgeving en hanteert dezelfde beveiligingstechnieken. Dit betekent dat iDEAL net zo veilig is als internet- en mobiel bankieren. Banken werken voortdurend aan de veiligheid van internet- en mobiel bankieren.
Voor- en nadelen van iDEAL
Als je de regels voor veilig bankieren volgt, is iDEAL een veilig betaalmiddel. De betaling zie je direct in je rekeningoverzicht. Je hoeft geen rekeningnummer en andere gegevens over te typen. Makkelijk betalen via je tablet of smartphone met mobiel iDEAL.
iDEAL is een online betaalmiddel, waarmee consumenten kunnen betalen via hun eigen bank. Niet alleen webshops maar ook andere bedrijven bieden iDEAL aan.
Een SEPA Credit Transfer heeft net als iDEAL het voordeel dat het een gegarandeerde betaling is. Dit betekent dat zodra de overboeking op geslaagd staat, deze niet door de consument kan worden teruggedraaid.
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. De bedoeling van SEPA is om alle eurobetalingen te vereenvoudigen en te standaardiseren zodat er in de toekomst gebruik wordt gemaakt van één soort eurobetaling van of naar de Europese landen.
Een iDEAL-betaling kan alleen van en naar een Nederlandse rekening. Dus alleen bij webwinkels die een Nederlandse rekening hebben. Een buitenlandse webwinkel kan wel gebruik maken van een Payment Service Provider (tussenpartij).
Zo is iDEAL bijvoorbeeld een veelgebruikte optie, net zoals een creditcard. In beide gevallen deel je bij de betaling echter persoonlijke informatie. In het geval van een bankoverschrijving deel je je volledige ten naamstelling en natuurlijk je bankrekeningnummer.
Kan ik met iDeal geld overmaken naar de N26-kaart? Ja, geld storten via iDEAL is mogelijk voor Nederlandse klanten van N26. Dit regelt u eenvoudig via de app van N26.
Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet.