Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel. Bijkomend voordeel van LPG is ook dat er geen zogenaamde mengsmeringverdunning kan plaatsvinden door benzine of diesel die in de motorolie terecht kan komen.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Met een LPG auto mag je gewoon in een parkeergarage parkeren. Er bestaat in Nederland geen verbiedende regelgeving. Het kan echter voorkomen dat een individuele particuliere parkeergarage het parkeren van bepaalde (gas-)voertuigen, zoals een auto met LPG-installatie, kan verbieden.
Onderzoeksinstituut TNO bevestigt dat gewoon autogas tussen de tien en vijftien procent minder CO2-emissie oplevert dan benzine. Diesel is qua CO2-uitstoot overigens nog efficiënter. „Wat betreft fijnstof, en andere schadelijke emissies, ontlopen benzine en lpg elkaar niet zo veel.
Jordy: “Op de LPG prijs is 23% accijns van toepassing. Op benzine is de accijns 49% en op diesel 39%. Verder is het aan de producent en de tussenhandel wat de prijs uiteindelijk is die de consument aan de LPG-pomp betaalt. LPG kost meestal de helft van benzine per liter.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.
In vrijwel alle Europese landen is autogas goed verkrijgbaar, vooral langs de snelwegen. Landen als Italië, Polen, Turkije en zijn UK echte 'autogaslanden' met veel tanklocaties. In Europa zijn er momenteel meer dan 35.000 tankstations waar je LPG kunt krijgen.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas.
CNG is een schonere fossiele brandstof dan LPG. Het is zelfs een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine en LPG. Dat geldt vooral voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10 of PM2. 5) die 35% lager zijn dan LPG en 70% lager dan een dieselmotor.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
Lagere gebruikskosten
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Voor LPG verbruik je 15% meer dan op benzine, dus zal het verbruik per 100 km 1,15 x 8 liter = 9,2 liter zijn. De prijs van LPG is 0,7140 euro per liter. Dus de kosten per 100 km voor LPG zijn: 9,2 liter x 0,7140 euro/liter = 6,5808 euro per 100 km.
Terwijl je voor een liter benzine momenteel rond de 2,10 euro betaalt, kost een liter lpg nog geen euro. Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzineauto. De lpg-installatie maakt een auto namelijk zwaarder, waardoor hij in een hogere tariefklasse valt.
Actuele regelgeving. Indien het motorrijtuig is uitgerust met een typegoedgekeurde LPG-installatie dan moet een sticker van de houder van de typegoedkeuring aanwezig zijn.
Een diesel is een zelfontbrander. Benzine en gas hebben een vonk nodig om te ontbranden. Diesel kan enkel via hoge druk ontbranden. Je kan een dieselmotor dus niet ombouwen naar LPG.
Autogas (LPG) is een vloeibaar bijproduct van de winning van aardolie en aardgas. Het komt vrij bij raffinage van aardolie. Het mengsel is geurloos, maar uit veiligheid wordt er een geurstof aan toegevoegd. Met het oog op optimaal brandstofgebruik en veiligheid moet het aan strenge specificaties voldoen.
Voor- en nadelen van LPG-wagens
Minder fijn stof en stikstofoxiden dan diesel. Minder kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen dan benzine. Goedkopere brandstof: je betaalt heel wat minder dan bij diesel en benzine. Lagere onderhoudskosten dan auto's op benzine of diesel.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.