Op autowegen en autosnelwegen is liften niet toegestaan. De toegang tot de auto(snel)wegen is krachtens art 21.1 en 22.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg namelijk verboden voor voetgangers.
In Europa is het niet verboden om te liften. (Naast uw eigen veiligheid en die van uw dochters) moet wel gelet worden op de verkeersveiligheid. Door het liften mag u het verkeer niet hinderen of zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.
In de meeste Europese landen is liften toegestaan langs alle wegen waar voetgangers mogen komen, dus niet op autowegen en autosnelwegen. Liften mag ook aan het begin van opritten, op parkeerterreinen, bij een bushalte of bij een tankstation. Op sommige plaatsen zijn specifieke liftershaltes aangebracht.
Reken op een investering van € 10.000,-. Meerdere stopplaatsen? Dan komt dit bedrag er per verdieping bij. Zo betaalt u bij een gebouw met 4 verdiepingen en 5 stopplaatsen €60.000,-.
Lift veilig
Observeer de chaufeur en de omgeving. Let erop of je alcohol of drugs ruikt, en kijk naar de veiligheid van de auto (zijn er veiligheidsgordels aanwezig?). Als je niet zeker bent of de chauffeur wel betrouwbaar is, vertel hem/haar dan dat je liever wacht op een volgende auto.
BlablaCar brengt automobilisten in contact met mensen die willen meerijden. De kosten van een rit worden gedeeld, voor een vooraf vastgestelde prijs. Je geeft op waar je naartoe gaat, en het aanbod en de prijzen zijn daarna snel te vergelijken.
Kortom: Gratis carpooling verbindt carpoolers zonder commissie te vragen op de gemaakte ritten. Carpoolers kunnen dus gratis worden gekoppeld. Gratis carpoolen wordt steeds populairder omdat het flexibiliteit, gemak en gebruiksvriendelijkheid biedt die andere transportmiddelen misschien niet toestaan.
BlaBlaCar is naar mijn idee een veilige manier van reizen. Zo is er tegenwoordig de 'Ladies Only' optie, waar je dus als vrouw niet met een man mee hoeft te reizen. Verder werkt het vergelijkbaar aan Uber, met een digitaal boekingssysteem en beoordelingen. Als je Uber vertrouwt kun je BlaBlaCar ook wel vertrouwen!
Het werkt simpel. Iemand die zitplaatsen in zijn auto wil verkopen, biedt de rit aan via de app of de website van Blablacar. Daarbij bepaalt hij een prijs, waarvoor Blablacar overigens wel een richtlijn geeft (ongeveer 5 tot 6 euro per 100 km). Heeft hij de rit online gezet, dan kunnen anderen een zitplaats reserveren.
GSM-module: Vanaf 2003 moet elke personenlift beschikken over een bi-directionele verbinding. Tot voorkort werd de verbinding in de lift tot stand gebracht door een vaste telefoonlijn. Vanaf 2015 is het niet meer verplicht om met deze dure telefoonlijn te werken.
Volgens het Bouwbesluit (technische voorschriften waaraan alle nieuwe gebouwen in Nederland moeten voldoen) is bij woongebouwen een lift verplicht als de entree van een woning hoger dan 12,5 meter boven het meetniveau van een gebouw ligt.
Als we kijken naar de gehele liftbranche dan liggen de kosten voor een onderhoudscontract gemiddeld tussen de €300 en €1.800 per lift, per jaar. De totale prijs van het contract is van tevoren lastig in te schatten, omdat deze op de wensen van u en de gebruikers wordt afgestemd.
De wetgeving stelt dat een personenlift eens per achttien maanden gekeurd moet worden. Als er in uw wooncomplex een lift zit, moet de VVE aan kunnen tonen dat de lift gekeurd is en voldoet aan alle wettelijke vereisten.
De compacte en luxeuze Salise kleine huislift is leverbaar vanaf € 23.000 exclusief BTW ( installatie inbegrepen). In deze prijs zijn nog niet de kosten voor het creëren van de plafonddoorgang opgenomen. De kosten hiervoor zullen afhankelijk van het type plafond liggen tussen € 2.000 en € 5.000 .
Als eigenaar of beheerder van een lift (of liften) bent u wettelijk verplicht voor uw lift(en) een onderhoudsfirma aan te stellen die u lift onderhoud. Hij moet eventuele storingen verhelpen en hij moet uw lift onderhouden. Tevens bent u verplicht een erkende EDTC (keuringsorganisme) aan te stellen. Let hierbij op!
Artikel 4.8. Deze eis betekent onder meer dat er in uitgestrekte woongebouwen niet kan worden volstaan met één lift in de toegankelijkheidssector. Dit voorschrift leidt er toe dat de afstand tussen twee liften maximaal 180 m kan bedragen. Voor niet tot bewoning bestemde gebouwen kan met één lift worden volstaan.
Een dergelijk woongebouw heeft ten minste één lift met een vloeroppervlakte van 1,05 bij 2,05 m (brancardlift) of groter.
Geen perfecte, want een lift heeft door zijn gleuven en mix van andere materialen zogezegde 'gaten'. Maar de liftkooi is dicht genoeg om het GSM-signaal te verzwakken. Daarbij werken de elektrische velden rondom een lift en het gewapende beton van een gebouw ook niet mee als het om mobiel bereik gaat.
Om het gedrag van Nederlanders die vast komen te zitten in de lift te onderzoeken, liet Liftinstituut onderzoeksbureau Motivaction net als in 2015 een enquête houden. Het percentage mensen dat ooit vastzat in een lift, is gestegen van 25% in 2015 naar 29% dit jaar.
Springen in de lift kan leiden tot een storing en daarmee tot opsluiting. Kijk uit als je uit een oudere lift stapt. Van liften die wat ouder zijn – vaak zonder kooiafsluiting – is bekend dat ze nog wel eens ongelijk kunnen stoppen. Let daarop, zo val je niet.
“Maar als je vastzit in een lift is er wat ons betreft maar één juiste keus: blijf rustig, druk op de alarmknop en laat je altijd bevrijden door de storingsdienst of door mensen die daarvoor zijn opgeleid”, aldus Van Vliet.
Het maximaal draagvermogen van een traplift is tussen 120kg en 160kg gelegen. Er zijn zelfs fabrikanten die trapliften maken met een draagvermogen tot 200kg. Het is mogelijk om de de zitting of stoel aan te passen zodoende een traplift voor zware mensen plaatsen mogelijk wordt.
Een brancardlift is een gewone personenlift waarin je een persoon op een brandcard kunt vervoeren. Bijvoorbeeld in geval van ziekte of overlijden. In sommige woongebouwen is een brancardlift zelfs verplicht.