Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen.
' Er zijn wel nadelen verbonden aan het gebruik van kerosine in een auto. Bij het starten maakt de motor meer lawaai en het vermogen is iets kleiner. Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. De meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld.
Wat zit er in lampolie? Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
Waar de verschillen zitten
Een ander belangrijk verschil is de brandstof. Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel.
Diesel. Diesel is wel het laatste dat je in de brander moet gooien. Het is eigenlijk een combinatie tussen petroleum en loodvrije benzine. De dampen van benzine en het lange voorverwarmen van petroleum.
Bij het verbranden van kerosine komt niet alleen CO2 vrij – een belangrijk broeikasgas – maar ook andere stoffen, waaronder stikstofoxides (NOx). Chemische interacties tussen deze stikstofoxides en de atmosfeer leiden tot de vorming van fijnstof en ozon. Deze zijn beiden schadelijk voor de gezondheid van de mens.
Een petroleumkachel werkt op de brandstof petroleum, ook wel kerosine genoemd.
Vaak onderworpen aan een maximumprijs. Petroleumkachels werken veelal op lampolie, ook paraffine of kerosine genoemd.
Lampolie heeft een hoger vlampunt dan gewone petroleum, wat betekent dat het minder snel ontploft bij verhitting. U kunt lampolie kopen in bouwmarkten of online; als u geen voorgemengde producten wilt kopen, zijn er genoeg recepten om thuis uw eigen lampolie te maken.
4. Geen petroleum of benzine bijmengen. Voeg geen petroleum of benzine toe aan de diesel.
Brandbaar. Koolstofmonoxide (CO), Kooldioxide (CO₂), Kan bij brand giftige koolmonoxidedampen produceren.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Waar kan ik petroleum kopen
Er zijn echter verschillende online winkels die het product verkopen. Dit zijn bijvoorbeeld bouwmarkten zoals Gamma, welkoop, karwij, praxis of gewoon bij de action.
Het is in principe mogelijk om een benzine motor op petroleum te laten lopen. Wat ik er nog van weet is dat je de petroleum goed moet voorverwarmen, zodat het dun word. Alleen niet alle motoren zijn geschikt daarvoor.
Zuivere petroleum C voor petroleumkachels zoals Zibro, Qlima, Inverter, Kero en andere merken. Petroleum C zorgt voor een zuivere verbranding die bijna reukloos is. Enkel bij het ontsteken en doven van de kachel heb je kans op een geurlast.
Met 20 liter speciale brandstof verwarm je tot 100 uur! Door deze voordelen zijn petroleumkachels de perfecte oplossing om ruimtes te verwarmen. Ruimtes tot maar liefst 90 m² kunnen worden verwarmd door petroleumkachels.
Qlima, de nieuwe merknaam - Zibro.nl, home made climates.
Het belangrijkste nadeel van petroleumkachels, de uitstoot van verbrandingsgassen in de directe omgeving, is in nieuwe modellen sterk verminderd. Voor de verbranding is zuurstof nodig, daarom blijft ventileren belangrijk. Bij een volledige verbranding van de petroleum zijn de kachels volstrekt veilig.
Petroleumkachels hebben geen afvoer. De verbrandingsgassen, waaronder ook het giftige koolmonoxide, komen dus rechtstreeks in huis.Dat is ongezond en kan zelfs levensgevaarlijk zijn.
Vliegtuigen produceren zo'n 650 miljoen ton CO2 en andere broeikasgassen. Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip.
Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Sommige mensen zeggen dat ze kerosine kunnen ruiken en denken daarbij dat die kerosine in de lucht geloosd is. Van vliegtuigen in Duitsland is inderdaad bewezen dat ze in de lucht kerosine lozen, maar voor Nederland is daar niets van bekend.