Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Is Karten vermoeiend? Karting belast spiergroepen die anders nauwelijks worden gebruikt. Vooral de rug- en nekspieren, maar ook de arm- en handspieren zijn gespannen tijdens het karten.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Op de meeste kartbanen geldt de regel dat je in ieder geval een lange broek en dichte schoenen zonder hakken moet dragen. Verder hoef je niks speciaals mee te nemen, een helm en beschermende race kleding zoals een overall of jack en/of beschermstukken krijg je ter plekke.
Karten is een geliefde activiteit bij velen en er zijn dus ook genoeg toffe banen voor jou en je vriendjes en/of vriendinnetjes. Er zijn zowel leuke indoor als outdoor kartbanen te vinden dus voor iedereen is er wel een geschikte baan.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Er gaat veel tijd in zitten. De kartsport is niet een kwestie van alleen maar karten, er komt veel meer bij kijken. Conditie- en krachttraining, circuits leren kennen, veel rijden, kart klaarmaken, etc. Dat kost tijd en energie, waardoor de rondjes die verreden worden niet zomaar rondjes zijn.
Maar ook voor de 'iets oudere jongeren' liggen er in de kartsport vele mogelijkheden. Nederland kent diverse indoor en outdoor kartbanen waar je een kart kunt huren en kijken hoe leuk het is, of hoe snel je bent. Naast de KNAF erkende kartbanen zijn er zelfs diverse door de KNAF erkende kartscholen.
Naast het volgen van kart cursussen en het oefenen met racen, is het ook belangrijk om mee te doen met kartwedstrijden. Op deze manier leer je ook het competitie aspect van de sport karten en kun je jouw inhaal skills het beste testen. Er zijn verschillende competities in Nederland waar jij je voor kunt inschrijven.
Karten is een autosport. Je neemt het tegen elkaar op in kleine eenzitsvoertuigen, de karts. De baan bestaat uit een parcour met bochten en heuvels. Karten is een stoere en toegankelijke sport, het is heerlijk om te racen over de baan.
Er kunnen maximaal 15 personen tegelijkertijd op de kartbaan rijden in een heat voor volwassenen. Voor het kinderkarten is het maximum aantal 12 personen. Het kan dus voorkomen dat je met andere groepen op de baan rijdt.
De kart heeft twee pedalen, waarbij het linkerpedaal de rem is en het rechterpedaal het gas. Trap beide pedalen nooit op hetzelfde moment in, dit kan resulteren in een gevaarlijke situatie.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Wat is de ideale lijn? De beste racelijn is de lijn die de kortste route over de baan aangeeft, waarbij je zo min mogelijk hoeft te sturen. Sturen is namelijk snelheid verliezen en dat willen we dus niet. Neem de bocht in een zo'n recht mogelijke lijn.