Helaas is wettelijk motorkleding (nog)niet verplicht. Wat dat betreft lopen we aardig achter op onder andere Belgie, waar het verplicht is beschermende kleding te dragen die armen, benen en enkels beschermen. In Nederland is het verplicht beschermende kleding te dragen tijdens het lessen.
In Frankrijk is het verplicht om s 'nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding. Voor iedere motorrijder is het overigens verplicht om een reflecterend vest bij zich te hebben voor als je pech krijgt.
De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc: handschoenen. valhelm. jas met lange mouwen.
Bestuurders en passagiers van motoren moeten handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall dragen. Ook moet je laarzen of stevige, hoge schoenen dragen die de voet en enkels beschermen en bedekken.
Beschermende kledij: Verplicht!
Sinds september 2011 is het dragen van beschermende motorkleding op de openbare weg een wettelijke verplichting. Tip: voor een nog betere bescherming neem je best een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie én zorg je ervoor dat de kinband van je helm goed gesloten is.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
Op uw brommer of scooter moet goede verlichting en reflectoren zitten. Als u in het donker rijdt, moeten het voorlicht en het achterlicht op uw brommer of scooter aan zijn. Dit geldt ook bij slecht zicht.
In Spanje bestaat geen aparte definitie van een snorfiets; deze valt onder de bromfietsen. Een bromfiets mag niet sneller kunnen dan 45 km/h.
Ook is het in België verplicht een reflecterend hesje bij je te hebben. File rijden mag wel bij de zuiderburen. Ook voor een Db-killer zijn er geen regels in België.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
Motorrijbewijs voor gemotoriseerde driewieler
Voor het rijden op een gemotoriseerde driewieler heeft u ook een rijbewijs A nodig. Als de driewieler een maximum vermogen van 15 kW heeft, is een rijbewijs A1 nodig. Als de driewieler zwaarder is, moet u een rijbewijs A hebben.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
De Yamaha YZF R125: Een van de snelste motoren met 125cc
De 125cc motor is voorzien van een hightech instrumentenpaneel en heeft een topsnelheid van ruim 130 km/u. Iets wat toch een absoluut pluspunt is van deze vloeistofgekoelde eencilinder, zo weet je zeker dat ook snelweg rijden geen probleem is.
Motorhandschoenen, verstandig om te dragen, moeilijkste qua pasvorm. Met een jas of laars krijg je ietwat speelruimte qua pasvorm, maar een motorhandschoen moet perfect zitten. In grote lijnen zijn er zomer- en wintermotorhandschoenen. Zomer handschoenen kunnen waterdicht, niet waterdicht en winddoorlatend zijn.
Casual motorschoenen zijn er voornamelijk voor de custom- en chopperrijder. Deze motorschoenen zijn meestal wat robuuster en hebben vaak iets weg van lage laarzen. Sport motorschoenen zijn, zoals je al zou denken voor sportmotoren ontwikkeld. Ze zijn wat compacter en zorgen voor meer contact tussen jou en je motor.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
'Liefste dat alles lekker klapt' En dan wordt er een Harley Davidson van de weg gehaald. 93 decibel wordt er gemeten en dat is precies wat een motor van dat type aan geluid mag produceren.