Kijk dan uit met opladen in de auto. De lithium-ionbatterij in je telefoon kan heel slecht tegen temperaturen hoger dan 45 graden. En dat wordt het al snel achter de voorruit in het zonnetje!
Controleer eerst of CarPlay in uw land of regio wordt ondersteund en of uw auto CarPlay ondersteunt. Als uw auto CarPlay via een USB-poort ondersteunt, sluit u de iPhone aan op de USB-poort van uw auto of autoradio. De USB-poort kan zijn voorzien van een CarPlay- of smartphonesymbool.
Check of de oplader en kabel werken. Probeer ze met een ander apparaat. Ga na of de kabel goed is aangesloten op de oplader en je telefoon. Check of de poort van je telefoon geen stof of pluisjes bevat.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet. Toch kun je ook deze batterijen niet eindeloos opladen.
Nooit volledig opladen
Deze zal je waarschijnlijk verbazen, maar 100% opladen is niet het beste voor je batterij. Een volledig opgeladen lithium-ion batterij slijt namelijk sneller. 's Nachts je telefoon aan de oplader hangen tot de volgende ochtend is dus geen goed idee.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat. Op die manier is de accu niet alleen weer sneller opgeladen, maar verklein je ook de kans op oververhitting van de batterij. Dat levert op de lange termijn schade op.
Luie batterijen
Dit effect treedt op wanneer een accu (of oplaadbare batterij) wordt opgeladen wanneer deze nog niet helemaal leeg is. Als resultaat daarvan laadt de batterij zich de volgende keer niet helemaal op, waardoor deze een groot deel van zijn capaciteit (en dus bruikbaarheid) verliest.
Laad je smartphone regelmatig op. Telkens 'bijvullen' is beter dan wachten tot de batterij (bijna) leeg is. Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%.
Omdat ieder voordeel zijn nadeel heeft, denken veel mensen dat snelladen slecht is voor de batterijgezondheid van hun smartphone. Om maar direct met de deur in huis te vallen: nee, dat is niet zo. Dit heeft te maken met de manier waarop de techniek in elkaar steekt.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Voor het opladen van een iPhone heb je een oplader en laadkabel nodig. Let op: voor de auto gebruik je een speciale autolader. Hierbij heb je de keuze uit een autolader lightning met USB + kabel of een passagier autolader. Deze laatste heeft twee tot vier poorten, waardoor iedereen in de auto zijn telefoon kan opladen.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer. Er worden veel ongelukken veroorzaakt door niet-handsfree bellen in de auto.
Met draadloos opladen doe je je iPhone-batterij geen plezier. Uit verschillende testen is gebleken dat de accu meer belast wordt, waardoor de batterij sneller slijt. Als je wilt dat de accu zo lang mogelijk goed blijft, is het dus beter om een kabel te gebruiken.
Laad meerdere keren per dag kort op
Het tegenovergestelde is eerder waar: hoe vaker je toestel volledig vol of leeg laat lopen, hoe sneller de accu slijt. Het is beter om de batterij meerdere keren per dag kort op te laden. Idealiter schommelt het accupercentage continu tussen 20 en 80 procent.
Zware apps, oftewel grote apps zijn ook grote batterij verbruikers. Denk bijvoorbeeld aan de Netflix app, Spotify, Facebook of apps zoals Skype en WhatsApp waarmee je kunt videobellen. Maak je geen gebruik van deze apps dan zal je batterij waarschijnlijk een stuk langer meegaan.
Eén laadcyclus is doorlopen wanneer 100% van de batterijcapaciteit is verbruikt. Dit is ongeacht het aantal keer dat je de batterij tussendoor oplaadt. Het kan dus geen kwaad om je batterij even tussendoor in de oplader te steken. Ook maakt het niet uit of je de telefoon bij 100% of 80% loskoppelt van de oplader.
Als de batterij te warm wordt, kan de software het opladen boven de 80 procent beperken om de levensduur van de batterij te verlengen. Uw iPhone zal opnieuw opladen als de temperatuur is gedaald. Probeer uw iPhone en oplader naar een koelere plek te verplaatsen.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Afhankelijk van je auto, kan het opladen op verschillende manieren. Via de sigarettenaansteker, de USB-aansluiting in het dashboard, een draadloze oplader of een powerbank.