U mag geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan.
Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan. Bijvoorbeeld via oordopjes waarbij je de knopjes aan het snoer gebruikt voor het beantwoorden van een telefoongesprek. Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort. Dit kun je doen door maar één oordopje te gebruiken of het volume laag te zetten.
Handsfree gebruik en muziek luisteren toegestaan
U mag muziek luisteren als u rijdt. U mag uw telefoon handsfree gebruiken. Bijvoorbeeld door oordopjes te gebruiken.
Hoogte van boete voor fietsen met telefoon
De boete voor het gebruiken van een mobiel tijdens het fietsen bedraagt €95*. Voor fietsers tot 16 jaar bedraagt de boete €47,50* (50% van €95). Kinderen onder de 12 jaar krijgen alleen een waarschuwing.
Fietsers moeten altijd hun stuur vasthouden en hun voeten op de pedalen houden. Fietsers mogen tijdens het rijden geen gsm gebruiken die ze in de hand houden. Fietsers mogen zich niet laten voorttrekken. Je hond uitlaten terwijl je zelf op de fiets zit, is verboden.
Mag je zonder handen rijden op de fiets? Op de fiets en de brommer is het uiteraard verboden om te rijden zonder het stuur vast te houden. Sterker nog, je kan ook een boete krijgen door zonder de voeten op de pedalen te fietsen.
Als je links of rechts wilt afslaan, moet je altijd je hand uitsteken. rechterhand uit. iemand op de rechterstoep en/of rechts op de rijbaan loopt. In dat geval geldt de regel: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor: je moet de voetganger dan voor laten gaan, voordat je afslaat.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Een fiets kan wel worden geflitst. Maar de fietser kan alleen worden geïdentificeerd als hij een nummerplaat heeft. Fietsen die sneller dan 25 kilometer per uur rijden, zoals sommige elektrische fietsen en pedelecs, moeten wel verplicht een nummerplaat hebben.
Boete door rood fietsen 2022
Dat kan een aanrijding veroorzaken, dus blijf even wachten. U kan uiteraard ook een fietsboete riskeren. Hoeveel bedraagt de boete door rood fietsen? 100 euro!
Conclusie. Als je wilt genieten van geluid van hoge kwaliteit zijn koptelefoons de beste keuze. Als je op de sportschool bent of onderweg bent, zijn oordopjes waarschijnlijk beter, vanwege hun lichte gewicht en draagbaarheid.
Met een carkit
Dit is een apparaat dat het mogelijk maakt om handsfree te bellen in de auto. De meest gebruikelijke is de Bluetooth carkit. De microfoon kun je aan je zonneklep klemmen en vervolgens kun je via Bluetooth handsfree bellen via de autoradio. Dan zijn je handen én oren vrij.
Als je tijdens het rijden in een auto/vrachtwagen aan het bellen bent, is de boete € 340,- (+ € 9,- administratiekosten). Het is verboden om te bellen in de auto of op de brommer. Er worden veel ongelukken veroorzaakt door niet-handsfree bellen in de auto.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Gelukkig krijg je niet overal een boete voor tegenwoordig, maar voor fietsen op de stoep kun je toch wel echt een boete krijgen. De boete voor fietsen op de stoep is €55, exclusief €9 administratiekosten in 2022 hetzelfde bedrag als in 2021.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Zo staat er een waslijst aan boetes voor fietsers in de wet waar je misschien nog nooit van hebt gehoord - en die in de praktijk weinig worden uitgeschreven. 35 euro is officieel de boete als je wordt betrapt met een kapotte fietsbel of als je geen hand uitsteekt voor het afslaan.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Als de conducteur ziet dat je geen fietskaart hebt kan je dus een boetje ontvangen. Of dat in de praktijk ook gebeurt, ligt het vaak aan de bui van de conducteur. Soms wordt je alleen de trein uitgezet om alsnog een kaartje te kopen. Bij de NS kost de boete €35 plus de kosten van een fietskaart, dus €42,50 in totaal.
De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
Is er geen fietspad, dan mogen fietsers op de gelijkgrondse bermen en op de parkeerstroken rijden, of op de rijbaan. Ze mogen ook op de bijzondere overrijdbare bedding of in de busstrook rijden indien het symbool van een fiets op het betrokken verkeersbord afgebeeld staat.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Alle fietsers in groep moeten zich aan de wegcode houden. Dit wil zeggen dat ze niet door het rode licht mogen rijden, de groep geen voorrang heeft aan een oversteekplaats voor fietsers en iedereen moet stoppen en voorrang verlenen aan een zebrapad waar voetgangers willen oversteken.