Nee, het is niet aan te raden om met een lekke band te rijden. Een lekke band kan ervoor zorgen dat het voertuig oncontroleerbaar wordt en er is een groot risico op een ongeluk.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
Wat is het gevaar van een te lage of te hoge bandenspanning? Veiligheid staat voorop in het verkeer. Een te hoge of te lage bandenspanning is onder alle omstandigheden nadelig met als gevolg: de remweg neemt toe, de wegligging neemt af, grote kans op een klapband en je hebt minder grip in bochten.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Hoewel de specifieke afstand kan variëren, wordt over het algemeen aanbevolen om ten minste 1/2 inch ruimte te hebben tussen de lekke band en de rand van het loopvlak van de band . Sommige fabrikanten staan reparaties toe tot wel 1/4 inch van de zijwand.
Maar kun je wel rijden met een spijker in de band? Dat klinkt natuurlijk niet goed. Je kunt doorrijden met een spijker in de band, maar het hangt af van de af te leggen afstand. Het is namelijk zo dat hoe verder je rijdt met een spijker in je band, hoe meer schade kan worden aangericht.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Zodra je merkt dat je een lekke band hebt, moet je zo snel mogelijk een veilige plaats vinden om te stoppen. Een auto kan erg onvoorspelbaar reageren op plat rubber en doorrijden op een lekke band kan veel meer schade veroorzaken.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Verhoogd risico op klapbanden : Dit is de meest serieuze zorg. Te zacht opgepompte banden genereren overmatige hitte door toegenomen flexie in de zijwanden. Deze hitteopbouw kan leiden tot een plotselinge klapband, waardoor u mogelijk de controle over uw voertuig verliest bij hoge snelheden.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Pech onderweg of een lekke band? Bel het nummer 078 178 178.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Als uw banden helemaal leeg zijn, moet u onmiddellijk stoppen met rijden en een sleepdienst bellen . Als u echter een langzaam lek hebt en de velgen niet op het asfalt rijden, is het misschien nog steeds veilig om uw voertuig naar een reparatiewerkplaats te rijden. Zorg ervoor dat u voorzichtig en langzaam rijdt als dit het geval is.
De Wegenwacht heeft maandelijks vele duizenden keren te maken met lekke banden. In bijna 20% van de gevallen waarbij de reserveband ontbreekt biedt het reservewiel uitkomst. In andere gevallen wordt vaak een 'prop' of 'parapluutje' gebruikt. Met een prop wordt de band van buitenaf tijdelijk gerepareerd.
Schade aan de band
Als de band gewoon lek is en niet beschadigd, is het mogelijk om de band te repareren en opnieuw te gebruiken . Als de auto echter op de lekke band rust, kan de velg in de band drukken en deze beschadigen. Bovendien zijn de meeste nieuwe auto's uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).
Run-flat banden zijn banden waarmee je 'met een lekke band' nog maximaal 80 kilometer op lage snelheid (niet harder dan 80 km/h) kunt doorrijden. Dat kan dus ook als er weinig of helemaal geen bandenspanning meer is.
De Fix-a-Flat-band moet binnen 3 dagen of 100 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) worden verwijderd.
Als uw band heel weinig lucht verliest als gevolg van de spijker, kunt u misschien nog honderd mijl of meer rijden! Als de band snel lucht verliest, kunt u het beste zo snel mogelijk naar uw plaatselijke monteur rijden. In beide gevallen is het belangrijk om proactief te zijn om verdere schade te voorkomen.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.