Is garantie gratis?

Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat kost garantie?

De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen. Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wie betaald de verzendkosten bij garantie?

Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. U hoeft ook geen verzendkosten te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

Wie moet garantie geven?

Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Heb je altijd 2 jaar garantie?

Op grond van de EU-wetgeving moet u de consument minstens 2 jaar garantie bieden. Dit is de wettelijke garantie die de consument kan inroepen als producten niet goed werken of niet overeenkomen met de beschrijving. Maar in sommige landen geldt een langere garantieperiode vanwege nationale wetgeving.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op europa.eu

How Does a Warranty Work?

39 gerelateerde vragen gevonden

Is garantie geven verplicht?

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat als je geen garantie krijgt?

Wanneer u een product heeft gekocht dat niet goed blijkt te zijn heeft u recht op herstel (reparatie) of vervanging (een nieuw product). Dit geldt ook indien er geen garantie is gegeven op het product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtdoor.nl

Hebben alle producten garantie?

Wettelijke garantie. Op alle producten, digitale inhoud en digitale diensten die u verkoopt aan consumenten zit wettelijke garantie. Dit betekent dat u een oplossing moet bieden als het product 'ondeugdelijk' is of 'non-conform'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Heb je recht op garantie zonder bon?

Je kassabon bewaren is belangrijk. Vaak is het ook je garantiebewijs. Ben je de bon kwijtgeraakt en is het product dat je hebt gekocht niet goed? Ook zonder kassabon heb je rechten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Is 12 maanden garantie verplicht?

De wettelijke garantie gaat met ingang van 27 april 2022 van zes naar twaalf maanden. Na de Tweede Kamer heeft nu ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. De verlenging van de garantietermijn heeft te maken met Europese regels rond conformiteit.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vwe.nl

Wie betaald retourkosten bij defect?

Retourneren van een defect product

Het herstel van een artikel dat niet voldoet aan de vereisten, dient voor de consument kosteloos te gebeuren. Dit betekent ook dat dan de retourkosten altijd voor rekening van de verkoper komen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Wie betaalt de retourkosten?

Verrekentruc. In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen. We zien toch nog steeds dat webwinkels de retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wie moet verzendkosten betalen?

Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Hoeveel garantie minimaal?

Termijnen voor garantie bij kopen in een winkel

U heeft recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Is garantie een verzekering?

Een garantie die ziet op dergelijke (externe) factoren heeft niets te maken met de eigenschappen van het product zelf en zal daarom in beginsel kwalificeren als een verzekering, ook als deze onderdeel uitmaakt van een koopovereenkomst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dnb.nl

Hoeveel garantie moet ik geven?

Er is geen vaste wettelijke garantietermijn . Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat als je garantiebewijs kwijt bent?

De kassabon is in veel gevallen ook het garantiebewijs. Bent u de bon toch kwijtgeraakt en is het product niet goed? Ook zonder kassabon heeft u rechten. Als dit allemaal niet lukt, kunt u het beste teruggaan naar de winkel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op plusonline.nl

Wat als je bonnetje kwijt bent?

Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat wil garantie zeggen?

Garantie voor consumenten

Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op easyfelt.be

Is een handelaar verplicht garantie te geven?

Ja.De wettelijke garantie is een wettelijk recht. U hebt er dus recht op, zelfs als dat niet in de algemene voorwaarden staat. Bovendien moet de verkoper u wijzen op de wettelijke garantie van 2 jaar; indien hij dat niet doet, pleegt hij een inbreuk op zijn informatieplicht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Hoe weet je of je garantie hebt?

De wettelijke garantie is, zoals de term eigenlijk al verraadt, geregeld volgens de wet. Dit betekent dat je als consument altijd rechten hebt op het moment dat je aanschaf eerder kapotgaat dan je verwacht, ook als er door de verkoper of fabrikant niets over garantie op je aankoopbewijs vermeld staat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bnnvara.nl

Waarom is garantie belangrijk?

Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Hoeveel garantie na reparatie?

Garantie na reparatie

Op een reparatie aan uw auto, uitgevoerd door een BOVAG-erkend bedrijf, heeft u bijvoorbeeld 6 maanden garantie. Blijkt de reparatie niet goed uitgevoerd, dan kunt u binnen die termijn van 6 maanden een beroep op de garantie doen. Het moet dan wel gaan om hetzelfde defect.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Heeft een klant recht op geld terug?

Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Wie is er verantwoordelijk voor de garantie?

In principe hoef je dit niet te doen: de verkoper blijft namelijk verantwoordelijk voor de garantie. Wel kan het er in sommige gevallen voor zorgen dat je klacht sneller wordt opgelost. Mocht je ervoor kiezen naar de fabrikant te gaan, laat het dan wel van tevoren weten aan de verkoper.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Populaire vragen