Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul. Alle nieuwe auto's kunnen met E10-benzine overweg, maar dat is niet voor alle oudere auto's het geval.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95.Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
De code E5 betekend dat er maximaal 5% bio-ethanol vermengd mag zijn met 95% benzine. De oude benzines van voor oktober 2019 waren allemaal voorzien van de code E5. Het maximale percentage van 5% was vastgesteld in een Europese norm. Zowel euro95 als euro98 bevatte beide maximaal 5% bio-ethanol.
Voor E10 kun je SP95 E10, Euro 95 E10, Super 95 E10 en Eurosuper 95 E10 tegenkomen. Voor E5 ga je voor Super 98 (E5), Superplus, Eurosuper 98, Essence Super Sans Plob of SP98. Beide varianten zijn goed verkrijgbaar bij onze zuiderburen en helpen je zo weer op weg.
In Duitsland wordt Euro95 vervangen door E10. Deze brandstof heeft 10% bio-ethanol en is beter voor het milieu, maar minder goed voor auto's van voor 2006. Deze kunnen erdoor kapot gaan. Het kan beter zijn om in dat geval Super Plus 98 te tanken.
In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Euro 95 wordt namelijk E5 of E10. De E staat daarbij voor bio-Ethanol en het cijfer er achter voor het percentage bio-ethanol bij de benzine, dus 5 of 10%. Wellicht zul je (in Duitsland) wel al een keer E10 hebben zien staan. Dat staat, uiteraard, voor 10% bio-ethanol.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10).Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Sinds 1 oktober 2019 is er geen Euro95 E5 meer verkrijgbaar. Voor benzine met 5% bio ethanol bent u aangewezen op de Euro98 en de zogenaamde premium brandstoffen die bijna overal verkrijgbaar zijn. De premium benzine Shell V Power, BP Ultimate en Esso Synergy Supreme bevatten op dit moment helemaal geen bio ethanol.
De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1.90. De actuele prijs van E5 in Duitsland is € 1.93. De actuele prijs van diesel in Duitsland is € 1.79. De actuele prijs van LPG in Duitsland is € 1.01.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
Waar brandstofcode E5 voor staat laat zich vast raden: 5% bio-ethanol tegenover 95% pure benzine. Deze brandstof komt u op veel plekken in het Nederlandse wegennet tegen, maar niet overal. Langs auto- en snelwegen is E5 vrijwel overal aanwezig, hoewel het binnen de bebouwde kom soms even goed zoeken is.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Zeker bij langdurig stilstaan is de kans op schade aanzienlijk. Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen. De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol.
' “Als op het gelijkvormigheidsattest of op de tankklep van je wagen benzine 95 staat, dan is het echt nutteloos om benzine 98 te tanken.”
Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent, dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die 'premium' brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk). Het gaat dus niet over exact dezelfde brandstoffen.