Voor nieuwe elektrische personenauto's (koop en lease) is per 1 juni 2022 het budget op. Alle volledig ingediende en positief beoordeelde aanvragen tot en met 31 mei 2022 krijgen subsidie.
Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen kunnen daarom sinds 4 juni 2020 subsidie krijgen. Dat kan zolang de jaarbudgetten dit toelaten.
Voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een cataloguswaarde tot 45.000 euro is sinds 1 januari 3350 euro subsidie beschikbaar. En het loopt storm. Van de 71 miljoen euro subsidie voor 2022 is nog 11,8 miljoen euro over.
Hoeveel bedraagt de subsidie voor elektrische auto? Koop je een nieuwe elektrische auto, dan gold in 2022 een eenmalige subsidie van € 3.350. Dit bedrag zal in 2023 en 2024 respectievelijk dalen naar € 2.950 en € 2.550. Voor occasions blijft het net zoals dit jaar € 2.000.
Koopt u een nieuwe of gebruikte elektrische auto? Dan kunt u een subsidie aanvragen. Het gaat om de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP). U kunt ook subsidie krijgen als u een elektrische auto leaset.
Tot en met 2021 bedraagt het beschikbare subsidiebudget € 84 miljoen. Dat is voldoende om bij zo'n 100.000 woningen vloer- en spouwmuurisolatie te subsidiëren. Ook na 2021 is er subsidie beschikbaar voor isolatiemaatregelen, als onderdeel van de investeringssubsidie duurzame energie (ISDE).
Fiscale aftrekbaarheid
Dan is de aankoop van een elektrische wagen 100% fiscaal aftrekbaar. Ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische voertuigen, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
In Duitsland krijg je op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto met een vanafprijs van maximaal €40.000 een financiële tegemoetkoming van maar liefst €6.000. Dat bedrag wordt met ingang van 2023 teruggeschroefd naar €4.500, zo melden diverse Duitse media.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De subsidie wordt uitbetaald als de auto geleverd is en het kenteken op naam van de subsidie-ontvanger staat. Let op: de beschikbare subsidie vanuit de overheid is beperkt voor 2020 en 2021. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk na het ondertekenen van de koopovereenkomst je subsidieaanvraag doet.
Met ingang van 2022 wordt die bovengrens 5000 euro omlaag gehaald. Je betaalt voor een volledig elektrische auto 16 procent bijtelling over de eerste 35.000 euro van de catalogusprijs en het volle tarief van 22 procent over het bedrag daarboven.
De subsidieaanvraag is binnen 60 dagen na datum van ondertekening van het koop- of leasecontract ingediend. De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar. De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,-.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Thuis opladen is het voordeligst, u betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan uw eigen energieleverancier. En als u oplaadt met stroom van uw eigen zonnepanelen is de stroom gratis. Kijken we naar de gemiddelde energieprijs (€ 0,23 per kWh in 2021*), dan kost elektrisch rijden gemiddeld € 4 per 100 kilometer.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Om in aanmerking te komen voor de subsidie op een nieuwe EV moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet de volledig elektrische auto een actieradius van minimaal 120 kilometer hebben. Ook moet de catalogusprijs minimaal € 12.000 bedragen, maar mag deze ook niet hoger zijn dan € 45.000.
In 2022 zit er ruim 228 miljoen euro in de pot. Deze subsidie kan benut worden voor warmtepompen, zonneboilers en isolatiemaatregelen. Ook zakelijke partijen, zoals kantoorpanden en particulieren investeerders kunnen gebruik maken van de subsidie op warmtepompen en zonneboilers.
Meerdere keren aanvragen mag
Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere hoofdmaatregelen gaan. Een voorbeeld: eerst laat je het dak en de vloer isoleren. Daarvoor vraag je subsidie aan. Daarna laat je de spouwmuur ook nog isoleren en neem je een hybride warmtepomp.