Is een werknemer ziek en dreigt er langdurig verzuim, dan is de werkgever verplicht een probleemanalyse op te laten stellen. moet in het re-integratiedossier worden opgenomen.
Arts of arbodienst maakt de Probleemanalyse
En kijkt wat de werknemer kan en welke mogelijkheden er zijn om te werken.
Plan van aanpak te laat opgesteld
Ook als het plan van aanpak te laat is opgesteld, dat wil zeggen binnen twee weken nadat de probleemanalyse is opgesteld door de bedrijfsarts, dan kan het UWV een sanctie opleggen van maximaal een jaar extra loon doorbetaling.
Het is wettelijk verplicht om in uiterlijk week 8 van het re-integratietraject het plan van aanpak op te stellen. Elke 4 tot 6 weken werken jullie het plan van aanpak bij. Dat is ook wettelijk verplicht.
Een plan van aanpak is een verplicht onderdeel van de Wet verbetering poortwachter. Dus ja, deze is verplicht. Als er niet tijdig een plan van aanpak en eventueel een bijstelling is opgesteld kan dit resulteren in een loonsanctie bij de WIA-aanvraag.
Probleemanalyse van de bedrijfsarts
De Probleemanalyse en het advies van de bedrijfsarts vormen de basis voor het Plan van aanpak. Hier gaat u samen met uw werknemer mee aan de slag, meestal in week 8.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
De bedrijfsarts mag geen medische informatie aan uw werkgever geven. Dat heeft te maken met uw recht op privacy. Medische informatie is bijvoorbeeld informatie over uw ziekte en uw behandeling.
Wat zeg je tegen je bedrijfsarts? Als je burn-out1 bent en je kunt niet werken, dan nodigt de bedrijfsarts je uit voor een bezoek. Hij wil onderzoeken waarom je niet kunt werken en zal met je bespreken hoe je zo snel mogelijk weer beter kunt worden. Hij vraagt hoe het met je gaat.
Wat is de Probleemanalyse? De Probleemanalyse is een formulier van UWV waarin iemand van de arbodienst of een bedrijfsarts de beperkingen van een zieke of uitgevallen werknemer in kaart brengt. Ook staat hierin wat de gevolgen van deze beperkingen zijn voor de werkzaamheden van de werknemer.
Het Plan van Aanpak wordt door de werkgever samen met de werknemer opgesteld.
Een bedrijfsarts kan een diagnose stellen, maar dan moet er wel een voldoende deugdelijk onderzoek aan ten grondslag liggen. Mede door de ingrijpende gevolgen van de diagnose had van de bedrijfsarts mogen worden verwacht, dat hij zeer secuur te werk zou gaan.
Werkgever aan arbodienst/bedrijfsarts
U geeft de ziekmelding door aan de arbodienst of bedrijfsarts. Hierbij mag u alleen noodzakelijke gegevens van de zieke werknemer doorgeven, zoals naam, adres en telefoonnummer. U mag geen gezondheidsgegevens doorgeven.
Conclusie. Hoewel je werkgever je kan vragen om op gesprek te komen tijdens ziekte, moet dit in het kader van re-integratie zijn en moet er rekening worden gehouden met je gezondheidstoestand.
Is het advies van een bedrijfsarts bindend voor werkgever en werknemer? Het advies van de bedrijfsarts is nooit bindend. Als een werkgever het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts, adviseren wij eerst te overleggen met de bedrijfsarts. Zo nodig een kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.
Wanneer verplicht bedrijfsarts tot werken? Dat de bedrijfsarts verplicht tot werken komt nooit voor. Deze persoon heeft namelijk een adviserende rol. Hij of zij zal aan u als werkgever daarom aangeven of de werknemer wel of niet in staat is om te werken volgens de beoordeling.
Ja, je werkgever mag je bellen als je ziek bent. Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
De bedrijfsarts mag alleen medische gegevens van jou opvragen bij een andere arts als dat nodig is. Bijvoorbeeld om specifiek inzicht te krijgen in jouw ziektebeeld, om vervolgens een passend advies te kunnen geven over jouw re-integratie, passend werk of een aangepaste werkplek.
Je werkgever kan een bedrijfsarts inschakelen. Die beoordeelt of je ziek bent en of je niet kunt werken. Als deze arts zegt dat je niet ziek bent, moet je dus weer werken. Je kunt je baas ook zelf vragen of ie een bedrijfsarts wil aanschakelen als ie dat nog niet heeft gedaan.
'Bedrijfsartsen zijn niet te vertrouwen. Ze werken veelal vanuit de zakelijke dienstverlening (arbodiensten), controleren de rechtmatigheid van ziekteverzuim en worden betaald door de opdrachtgever: de werkgever of verzekeraar.
De probleemanalyse bevat een advies waardoor de mogelijkheden op herstel en werkhervatting kunnen worden vergroot of benut. Met behulp van dit advies kunt u in afstemming met de zieke werknemer afspraken kunt maken over de re-integratie en werkhervatting.
De casemanager is het aanspreekpunt tussen de werknemer, werkgever en het UWV. De casemanager zorgt ervoor dat het re-integratiedossier aan de eisen van de Wet Poortwachter voldoet. De casemanager denkt daarnaast mee en zoekt naar mogelijkheden om de zieke medewerker te laten re-integreren.
Het doel van een probleemanalyse is om je onderwerp te verkennen en af te bakenen, zodat je vervolgens een specifieke probleemstelling en doelstelling kunt formuleren. Ook helpt de probleemanalyse je op weg om de juiste hoofd- en deelvragen op te stellen.