Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
U kunt een buitenlands vaarbewijs niet omruilen voor een Nederlands vaarbewijs. Wel worden er verschillende buitenlandse vaarbewijzen in Nederland erkent.
Sinds 1 januari 2010 is elk vaarbewijs voor de recreatievaart voorzien van een ICC (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen). Hiermee mag u in de meeste Europese landen varen.
Varen in Europa, let erop dat je in het bezit van het juiste vaarbewijs bent. Net als in Nederland is ook in het buitenland Vaarbewijs 1 geldig op de binnenwateren en Vaarbewijs 2 in de binnenwateren en op zee.
Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs nodig, wel voor de zeehavens. Het vaarbewijs is ook nuttig als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen.
Als u in Italië op de meren, zoals het Gardameer, wilt varen heeft u Vaarbewijs 1 nodig. Voor het varen langs de kust is Vaarbewijs 2 verplicht.
Je heb genoeg aan een rijbewijs dus geen vaarbewijs nodig. Voor welke locatie zoeken jullie een boot, vaak is de hele dag maar een paar tientjes duurder. De prijs ligt eraan welk soort boot je wil.
In Italië is op de meren vanaf 5 pk Klein Vaarbewijs I (ICC for inland waters) en het verzekeringsbewijs verplicht. Langs de kust is Klein Vaarbewijs II (ICC for inland and coastal waters) verplicht. Huurt u daarentegen in Italië een schip, dan heeft u pas vanaf 40,8 pk een vaarbewijs nodig.
Het klein vaarbewijs I geldt voor de vaart op rivieren, kanalen en meren. Met het klein vaarbewijs I mag ook gevaren worden op de Gouwzee. Het klein vaarbewijs I is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland waters.
Kroatië Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is het vaarbewijs verplicht, ook voor een rubberbootje van 2,5 meter lang met 2 pk motor. Het aantal pk's doet er in feite niet toe. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht.
Het klein vaarbewijs II is geldig op 'rivieren-kanalen-meren', Eems/Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer, IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde. Het klein vaarbewijs II is ook een International Certificate of Competence (ICC) inland and coastal waters.
Je merkt gelijk dat wij de prijswinnaar e-learning 2021 zijn voor de meest innovatieve software. Wij hebben ruim 2.500 officiële examenvragen in onze database, dat zijn ze nagenoeg allemaal. Als je ons leersysteem doorloopt slaag je 100% zeker. Snel Je Vaarbewijs werkt natuurlijk met de allernieuwste vaarregels 2021.
Ga je de zee op, dan kanmaar je kunt wel met volle vaart de zee op zonder vaarbewijs. Door de wind zijn er soms ruwe golven en dit maakt het vermoeiend, een lange periode met hoge snelheid langs de kust te varen. Op Curaçao heb je geen speciaal rijbewijs nodig om op een quad te rijden, een autorijbewijs volstaat al.
Besluit je om als Nederlander een RYA – of ander buitenlands vaarbewijs te halen om daar in Nederland mee te mogen varen? Niet doen, je komt van een koude kermis thuis. De internationale afgegeven RYA vaarbewijzen worden sinds 1 september 2018 niet meer geaccepteerd.
Vaak vallen de schippers zonder vaarbewijs uiteindelijk toch wel door de mand. Zij vallen op door hun vaargedrag. Een vaarbewijs kunt u niet kopen, voor een vaarbewijs moet u leren en examen doen. Dit geldt voor zowel klein vaarbewijs 1 als klein vaarbewijs 2.
Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Klein Vaarbewijs 2
Dit vaarbewijs is geschikt voor dezelfde vaartuigen als Klein Vaarbewijs 1. U mag hiermee varen op: rivieren, kanalen en meren. de Eems/Dollard. de Waddenzee.
In Kroatië is een Klein Vaarbewijs (ICC I) voldoende als je dichtbij de kust blijft. Vaar je verder uit de kust of heb je een motor- of zeilschip moet je een Groot Pleziervaartbewijs hebben (ICC II). Je kunt als alternatief een (duur!) theoretisch examen afleggen bij de havenmeester.
De Wereldwijde Nederlandse Zeebrief Registratie kost €1750,-. De verplichte eenmalige inspectie wordt buiten deze berekening gelaten, aangezien de kosten hiervan afhangen van de ligplaats van uw boot of jacht. In Europa kost deze inspectie meestal tussen de €750,- en €1000,-.
Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje
Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Aan de kust heb je vaarbewijs 2 nodig vanaf 9,5 pk. Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent vaarbewijzen. Voor de kust heb je een ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters.
Vaarbewijs – Zuid Europa Kroatië, Italië, Turkije, Griekenland en Spanje stellen als voorloper voor de rest van Europa een ICC (Internationaal vaarbewijs) of Internationaal Stuurbrevet verplicht. Je dient dit ook ter plaatse te overleggen.
Ook voor zeilboten die korter zijn dan 6 meter heb je geen vaarbewijs nodig. Wil je een langere boot huren of een boot met een motorvermogen van meer pk? Dan heb je gelijk Vaarbewijs 2 nodig (permiso de navegación). Vaarbewijs 1 is niet geldig in Spanje en op Ibiza.
Langs alle Spaanse kusten inclusief de Canarische eilanden in het bezit zijn van vaarbewijs deel 1 en 2. Wil je varen in Noord Spanje wordt vaarbewijs deel 1 (nog) geaccepteerd. Ons advies: Wil je niet voor onaangename verassingen komen te staan ga voor vaarbewijs deel 1 en 2.