Hoe kan je jouw merknaam beschermen? Een van de belangrijkste basisregels van het merkenrecht is dat het niet bestaat zonder inschrijving. Zonder dat je jouw merk hebt gedeponeerd is jouw naam dus niet beschermd. Om jouw merknaam te beschermen moet je het dus deponeren.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
De Handelsnaamwet beschermt je bedrijfsnaam
Als jij je bedrijfsnaam als eerste gebruikt, mag een ander er niet zomaar mee aan de haal gaan. Het maakt hierbij overigens voor de wet niet uit of je bedrijfsnaam in het Handelsregister staat.
Als merk kan bijvoorbeeld worden beschermd: de naam en het logo van Shell, een Coca-Colafles en de kleur blauw van Camping Gaz. Door inschrijving in het merkenregister heeft u het recht anderen te verbieden uw merk te gebruiken.
Controleer of je bedrijfsnaam al voorkomt in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. In de Handelsnaamwet staan alle regels waaraan je bedrijfsnaam moet voldoen. Bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) kan je checken of een bedrijf jouw naam heeft gedeponeerd als bedrijfs- of merknaam.
Als je een handelsnaam hebt, mag een ander in dezelfde branche niet dezelfde of sterk gelijkende naam gebruiken, als er door dit gebruik verwarring kan ontstaan. Dit kan er immers toe leiden dat potentiële klanten jouw naam en die van je concurrent niet goed uit elkaar kunnen houden.
De bedrijfsnaam (handelsnaam) is de naam die u gebruikt bij het ondernemen. Het handelsnaamrecht ontstaat door het gebruik van de bedrijfsnaam. U moet uw bedrijfsnaam actief gebruiken om bescherming te krijgen van de Handelsnaamwet. Bijvoorbeeld in uw reclame, op uw gebouw, website en facturen.
Hoelang blijft jouw merk beschermd? In de meeste landen is een merkregistratie tien jaar geldig. Wil je het merk ook na die tien jaar blijven beschermen, denk er dan aan op tijd verlenging aan te vragen.
Wat is een logo? Een logo is de grafische weergave van een merknaam en een manier om een merk te registreren. Dit kan bijvoorbeeld als een woord op een speciale manier is geschreven of omdat een beeldmerk is toegevoegd. Denk hierbij aan het logo van Nike of dat van Starbucks.
Waar kun je vinden of je idee al bestaat? Om uit te zoeken of het idee al bestaat kun je zoeken in een online databank, Espacenet geheten (www.espacenet.com). In deze databank zijn de beschrijvingen van tientallen miljoenen gepubliceerde octrooien opgeslagen en je kunt er zelf in zoeken.
U kunt uw idee of creatie laten vastleggen in het i-DEPOT. Dat kan ook bij een notaris. Deze legt uw idee vast en maakt een akte op. Daarmee heeft u een officieel bewijsmiddel waarmee u later kunt bewijzen op welke datum u uw idee of creatie al had.
Als u het merkenrecht voor uw merk wilt hebben, dan moet u uw merk registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Dit geeft u bescherming in de Benelux (België, Nederland en Luxemburg). Onderneemt u ook buiten de Benelux? U kunt een internationale merkregistratie doen bij BOIP.
Een merknaam deponeren doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Als je een merk registreert bij het BBIE is jouw merknaam beschermd. Binnen de Benelux mag dan niemand dezelfde of een vergelijkbare merknaam gebruiken. Dit geldt ook voor je logo.
De hele procedure, van aanvraag tot beoordeling, duurt ongeveer 3 maanden. Een online aanvraag voor een merkregistratie in de Benelux kost € 240, een papieren aanvraag € 276. Let op, wordt uw aanvraag geweigerd?
Een aanvraag voor een merkregistratie kost € 244 euro voor 10 jaar, voor 1 klasse. Als je een merkregistratie aanvraagt, moet je aangeven voor welke producten of diensten je jouw merk gaat gebruiken.
Absoluut! Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Het merkenrecht beschermt de merkhouder tegen gebruik (zonder toestemming) van het merk. Een merk is een teken waarmee een bedrijf zijn producten of dienstverlening onderscheidt van andere producten. Een merk is pas beschermd als dit als zodanig is gedeponeerd.
Na registratie kan je jouw merk beschermen met het ® teken. Dit zorgt voor vertrouwen bij klanten en geeft een signaal af naar concurrenten dat zal worden opgetreden tegen misbruik omdat het merk beschermd is. Tot slot kan je een beschermd merk verkopen of een licentie uitgeven op het merk.
De eigenaar van het merk wordt de merkhouder genoemd. Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. De rechten en plichten die verband houden met het merk rusten op de merkhouder.
Een merk of naam registreer je om het te beschermen. Je investeert in een merk om het bekendheid en waarde te geven. Daarmee wil je je onderscheiden van andere aanbieders, zodat jouw (potentiële) klanten uiteindelijk de voorkeur aan jouw merk geven.
Uitvinders, ontwerpers, ontwikkelaars en auteurs beschermen hun uitgewerkte ideeën. Bijvoorbeeld via het auteursrecht of octrooirecht. Zo voorkomen zij dat anderen onterecht profiteren van hun creaties of uitvindingen.
Mag je als ondernemer meerdere eenmanszaken hebben? Het is niet toegestaan om meer dan één eenmanszaak te hebben. Dit komt omdat het privé-vermogen van de eigenaar onlosmakelijk is verbonden met de eenmanszaak. Dit is de uitkomst van een uitspraak van de rechtbank.