→ Een mobiliteitsvergoeding is een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde. De jongere generatie heeft steeds meer behoefte aan keuzevrijheid. Een bedrijf dat hen vrijlaat in de keuze over welk vervoersmiddel zij gebruiken voor hun woon-werkverkeer, valt dan dus goed in de smaak bij deze jonge, talentvolle doelgroep.
Een mobiliteitsbudget kan aardig wat fiscaal voordeel opleveren. In principe is het zo dat werknemers die een budget krijgen om hun mobiliteit te bekostigen hier loonbelasting over betalen. Administratief is dit voor de werkgever vaak de makkelijkste oplossing.
Stel, je budget is ook € 1.000 per maand en je rijdt maandelijks 2.500 kilometer. Dit komt neer op een onbelaste vergoeding van € 575(2.500 km x € 0,23). Dit bedrag trek je af van je totale budget, waardoor je een netto mobiliteitsbudget van € 425 overhoudt. Over dit bedrag betaal je dan loonbelasting.
Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de reële jaarlijkse kostprijs voor de werkgever van de bedrijfswagen die de werknemer opgeeft of waar de werknemer recht op had.
Het mobiliteitsbudget is zo'n mogelijk voordeel. Het is een bedrag dat jouw werkgever je kan toekennen als alternatief voor een traditionele bedrijfswagen. Het budget dat je ontvangt, mag je vervolgens zelf verdelen over een aantal duurzame, meer milieuvriendelijke vervoersalternatieven.
Het bedrag van het mobiliteitsbudget bedraagt minimum 3.000,00 EUR en maximum 1/5de van het totale brutoloon (art. 2 loonbeschermingswet). Sowieso mag het budget maximum 16.000,00 EUR bedragen per kalenderjaar. voor 2024 bedraagt het minimum 3.055,00 EUR en het maximum 16.293,00 EUR.
Het federale mobiliteitsbudget is een flexibel systeem waarmee werknemers hun (recht op een) bedrijfswagen kunnen inruilen voor een budget. Dit budget kan worden besteed aan milieuvriendelijke auto's, duurzame vervoersmogelijkheden en huisvestingskosten.
Onze ervaring is dat een leasebudget gemiddeld tussen de 600 euro en 800 euro ligt op basis van 30.000 km/j en 60 maanden looptijd. Normleasebedragen van tussen de 400 euro en 600 euro komen sporadisch voor. Budgetten van boven de 800 euro komen geregeld voor, vaak voor functies die wat hoger ingeschaald zijn.
Mobiliteitsvergoeding met aanvullende reiskostenvergoeding
Een mobiliteitsvergoeding houdt in dat de werknemer in plaats van de auto van de zaak kiest voor het bedrag dat de werkgever daarvoor in de plaats stelt, met daarnaast eventueel een reiskostenvergoeding.
Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost).
Wel is er een maximale reiskostenvergoeding vastgesteld die je belastingvrij mag betalen aan je werknemers die met eigen vervoer komen. Dat is in 2025 € 0,23 per kilometer. Voor reizen met het openbaar vervoer geldt de maximale onbelaste vergoeding per kilometer niet.
Een mobiliteitsbudget heeft geen bepaalde hoogte.Die hoogte bepaalt de werkgever. Hoe? Door goed te kijken naar de vervoerskosten die de medewerker al heeft.
Wanneer uw bedrijf het mobiliteitsbudget netto uitkeert, dan rekent de belastingdienst een onbelaste vergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit bedrag trekt u vervolgens van het mobiliteitsbudget af. Het resterende budget keert het bedrijf bruto uit. Vervolgens betaalt de werknemer hier loonbelasting over.
Uitgaven aan duurzame vervoersmodi zijn volledig vrijgesteld aan belastingen en sociale zekerheidsbijdragen voor zowel de werknemer als de werkgever. Voor de werkgever zijn deze uitgaven dus volledig aftrekbare beroepskosten. Voor de werknemer is dit dus pure winst!
Hoe krijg je een mobiliteitsvergoeding? Je krijgt per maand een extra bedrag (bruto) naast je salaris. Tenminste, zo bieden veel werkgevers het budget aan. Maar het kan ook zijn dat je eerst kosten maakt en dan achteraf mag declareren.
Belastingvrije vergoeding eigen vervoer
Reist u met eigen vervoer naar uw werk? Dan kan uw werkgever u sinds 1 januari 2024 maximaal € 0,23 per kilometer vergoeden, zonder dat u hierover belasting betaalt.
Er zijn twee manieren waarop een kind met een leerstoornis of ASS in aanmerking kan komen voor een hogere mobiliteitsgraad. Dit is als ze worden geclassificeerd als: Een "ernstige mentale beperking en gedragsproblemen" hebbend.Of "vrijwel niet in staat om te lopen" .
Ontvang ik het mobiliteitsbudget bruto of netto? Het mobiliteitsbudget kan bruto of netto worden uitgekeerd. Wie het budget bruto ontvangt, moet over het volledige bedrag loonbelasting betalen. Voor werkgevers is dit administratief de eenvoudigste oplossing.
Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de jaarlijkse bruto kosten voor de werkgever van de bedrijfswagen die de werknemer opgeeft of waar de werknemer recht op had. Het te berekenen bedrag is dus de 'total cost of ownership' (TCO) van de bedrijfswagen waarover de werknemer beschikte of waarvoor hij in aanmerking kwam.
Met een leasebudget van 750 euro (op basis van 25.000 kilometer en een looptijd van 60 maanden) zijn er voldoende interessante EV's beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste modellen waaronder de Skoda ENYAQ iV en Ford Mustang Mach-E.Ook uit de nu al populaire Kia EV6 en Hyundai IONIQ 6 kun je kiezen.
Het budget moet minimaal 3000 euro bedragen, tot maximaal een vijfde van het jaarloon van de werknemer. Dat is geplafonneerd op 16.000 euro per kalenderjaar. Vanaf 1 januari 2024 worden de bedragen jaarlijks geïndexeerd. In 2024 zijn de grenzen 3055 euro en 16.293 euro.
Opgelet! De werkgever mag niet worden verplicht om het mobiliteitsbudget in te voeren. Hij neemt het initiatief. Zelfs wanneer een dergelijk systeem werd ingevoerd kan de werkgever het verzoek van zijn werknemer weigeren.
De huisvestingskosten van werknemers kunnen worden betaald uit het mobiliteitsbudget indien de werknemer woont binnen een straal van niet meer dan 10 kilometer van de werkplek, of voor het grootste deel (≥ 50%) van de tijd thuis werkt. Deze laatste voorwaarde moet maandelijks worden herzien.