Breng je alle kosten en besparingen in rekening, dan valt een milde hybride auto toch wat voordeliger uit dan een wagen op puur benzine of diesel. Een HEV-hybride is weliswaar nog zuiniger, maar voor de aanschaf van een MHEV betaal je enkele duizenden euro's minder. Dat gaat nog veel meer op voor een superzuinige PHEV.
Een mild hybrid is dus zuiniger dan een vergelijkbare benzine- of dieselauto zonder dit systeem. Een volwaardige hybride is weliswaar nog zuiniger, maar die techniek is kostbaarder. Door de relatief lage kosten van een mild hybrid-systeem kiezen steeds meer fabrikanten ervoor hun modellen ermee uit te rusten.
Nadelen van het kopen van een gebruikte hybride
Rijden in een hybride auto is nog relatief nieuw. Niet zo gek dat daar nog wat kinderziektes te vinden zijn. Zeker als je het hebt over hybride occasions, die dus nog helemaal aan het begin van dit nieuwe tijdperk uitkwamen.
Bij mild hybrides (mHEV) wordt de brandstofmotor waar mogelijk geholpen door een kleine elektromotor die ook als generator dienstdoet. Als de auto stilstaat kan de brandstofmotor zichzelf uitschakelen. Als je weer gaat rijden slaat de verbrandingsmotor razendsnel aan en geeft de elektromotor ondersteuning.
Inmiddels voorzien de meeste massamerken hun nieuwste modellen van een MHEV-aandrijflijn. Daaronder zijn Ford, Kia, BMW, Volkswagen, Skoda, Fiat, Mercedes-Benz en Renault. Maar ook kleinere merken zoals Suzuki, Mazda en Volvo bieden hun nieuwe modellen met milde hybride aandrijflijn aan.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
De kosten van de wagen die jij of je vennootschap vóór 1 juli 2023 aanschaft, blijven in dezelfde mate aftrekbaar zoals dat vandaag het geval is. Dat betekent dat hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe lager de aftrekbaarheid van de autokosten. Een hybride heeft een lagere CO2-uitstoot en dus een fiscaal voordeel.
Beperkte onderhoudskosten: Naar schatting is het onderhoud van een hybride 20 tot 40 procent minder duur dan dat van een auto met enkel een verbrandingsmotor.
Deze auto's worden hybrid genoemd omdat ze gebruikmaken van twee krachtbronnen: een benzinemotor en een elektromotor. Dat betekent dat u de accu niet via een oplaadpunt of stopcontact hoeft op te laden, in tegenstelling tot volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Het omslagpunt tussen benzine en diesel ligt op ongeveer 1400 kilometer per maand oftewel 16.800 kilometer per jaar. Rij je meer dan 1400 kilometer per maand dan kan het voordeliger zijn om diesel te gaan rijden. In de grafiek is te zien dat LPG en hybride rijden de twee goedkoopste varianten zijn na elektrisch rijden.
Vragen over Hybride rijden? Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.