Voor volledig elektrische auto's betaal je helemaal geen bpm. Voor (plug-in) hybrides ligt dit iets anders — die hebben een eigen bpm-tarief. Hoeveel belasting je betaalt voor je hybride auto, hangt af van hoeveel CO2 je auto uitstoot.
Semi-elektrische auto's, oftewel plug-in hybrides (PHEV's), hebben een eigen BPM-tarief. Met de tabel op de website van de Belastingdienst kan men de BPM bepalen die voor PHEV betaald moet worden.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig heeft een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer. Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting.
Elektrische auto: geen bpm
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor personenauto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid eveneens verlengd tot 2025.
Het is niet mogelijk om het bpm-bedrag te verlagen door het aanbrengen van wijzigingen aan uw auto. De bpm wordt bepaald op basis van onder andere de netto catalogusprijs en de CO2-uitstoot van uw voertuig.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
U betaalt bpm als u een motorrijwiel (zoals een auto) in het kentekenregister laat registreren. Woont u in Nederland, maar staat uw auto in het buitenland geregistreerd? Ook dan betaalt u bpm. U betaalt bpm 1 keer.
U moet bpm betalen als u zelf een personenauto of motor importeert die jonger is dan 17 jaar en 10 maanden en u dit motorrijtuig bij de RDW inschrijft in het kentekenregister.
Hoeveel bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De bpm wordt per gram CO2 berekend. Op deze manier wordt de belasting gelijkgetrokken met die van personenauto's. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto's blijft bestaan.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Door hun lage theoretische CO2-uitstoot en dus lage bpm-bedrag zijn plug-in hybrides, oftewel PHEV's, vaak relatief aantrekkelijk geprijsd in Nederland. Dat gaat veranderen: vanaf 1 januari 2025 wordt emissienorm Euro 6e-bis van kracht.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
In principe worden alle nieuwe auto´s belast met BPM en ook auto´s die vanuit het buitenland worden geïmporteerd. De enige uitzonderingen wanneer er geen BPM wordt berekend, is als de auto 0 gram per kilometer CO2 uitstoot of een leeftijd heeft van 25 jaar of ouder.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.
Wanneer betaal je BPM voor een motor
Voor een motor bereken je de bruto BPM over de cataloguswaarde. De afschrijving van de BPM kunnen we vervolgens doen viel de afschrijvingstabel of over een van de mogelijke koerslijsten. Ook voor een motor geldt dat de BPM na 17.5 jaar volledig is afgeschreven.
Iedereen die een nieuwe auto koopt betaalt dus BPM. De BPM wordt daarom ook wel een aanschafbelasting genoemd. De hoogte van de BPM is sinds 2013 afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto. Voor particuliere bestelauto's, campers en motoren rekent de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs.
Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035. We hadden het er al enkele keren over, maar nu is het officieel: na 2035 zullen we geen nieuwe auto of bestelwagen meer kunnen kopen die rijdt op benzine of diesel.
Wegenbelasting plug-in hybrides
Dan hoef je op dit moment maar de helft van de wegenbelasting te betalen. Let op: dit geldt dus alleen voor plug-in hybrides, niet voor hybrides zonder stekker. Net als bij alle andere auto's wordt de wegenbelasting berekend op basis van het gewicht en verschilt deze per provincie.
Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.