AD vergeleek eind oktober de prijzen van een aantal producten in de groothandels Sligro en Makro met die van Albert Heijn, volgens de meest recente supermarkttest van het AD een supermarkt met gemiddelde prijzen. In dit beperkte onderzoek bleek Makro de goedkoopste bij twee derde van de producten.
Sligro's kracht zit in de omvang van haar groothandelsactiviteiten. Daarmee is het in Nederland marktleider met een marktaandeel van ongeveer 27 procent en volgens opgave van Sligro in 2020 flink groter dan andere partijen als Hanos (12 procent), Bidfood (11 procent), Pascal Groep (8 procent) en de Makro (5 procent).
Profiteer van scherpe prijzen
Doordat wij groot inkopen, betaal je minder. Daarnaast profiteer je om de drie weken van meer dan 1.000 aanbiedingen. Afgestemd op jouw business. Ontdek de specials, gratis uit te proberen producten, maar ook de Big Deals.
Indien u uw HANOS Wereldpas bent vergeten, dient u zich altijd te legitimeren, op vertoon hiervan krijgt u een HANOS-dagpas.
Ondernemers hoeven niet direct een slagerij of een fabriek te runnen. Ook kleine zelfstandigen kwalificeren zich. Denk aan een freelance vertaler of fotograaf, een arts of een notaris. Bij de Makro kan zo'n zelfstandig ondernemer ook zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel een pas krijgen.
Al met al zijn Makro en in mindere mate Sligro bij voedselproducten toch het goedkoopst. Bij de niet-voedselproducten is Sligro echter geregeld het duurst. Dat is begrijpelijk, omdat Sligro gespecialiseerd is als horecagroothandel.
Bij de onderzochte supermarktartikelen biedt Makro slechts in de helft van de gevallen het goedkoopste product. De consumentenbond heeft onder meer de prijs van grootverpakkingen afgezet tegen die van een vergelijkbare hoeveelheid losse producten.
De maandelijkse kosten voor lidmaatschap van Societá Delicio (voor minimaal één jaar) bedragen € 5,- Er is een éénmalig inschrijfgeld van € 15,- U krijgt hiervoor een Hanos klantenpas, de periodieke inspiratie updates van de Hanos en toegang tot diverse workshops en events bij een Hanos vestiging in uw omgeving.
Om inkopen te doen bij Makro heb je een Makro-pas nodig. Deze pas kan je aanvragen als je een bedrijf, vereniging of stichting hebt met een registratie bij de Kamer van Koophandel. Je kan meerdere pashouders opgeven.
In oktober 2010 trad HANOS-ISPC Nederland toe tot de inkoopvereniging MAXXAM C.V. In december 2010 heeft HANOS-ISPC Fourcroy Nederland overgenomen.
Bezoek groothandel
De pas is dus gekoppeld aan je onderneming. Particulieren zijn in principe niet welkom in de groothandel, want je moet een pas hebben.
In een Sligro ziet de winkelende klant op het schap de prijzen 'exclusief btw', wat niet gek is, want bij een uitbater van een restaurant hoort dat ook zo te zijn.
Als voorbeeld nemen we een inkoopfactuur van de Sligro. Hiervan is een deel 21% en een deel 9% btw. De btw-bedragen staan altijd apart vermeld op de factuur. In het voorbeeld is dit € 9,54 btw hoog (21%) en 41,34 btw laag (9%).
Makro is een Duitse zelfbedieningsgroothandel, ofwel een groothandel opgezet als een supermarkt. Het bedrijf is opgezet door de Nederlandse Steenkolen Handelsvereniging (SHV) in 1968. Per 1 januari 1998 heeft SHV de Europese Makro's verkocht aan de Duitse METRO Group.
Op 1 juli 2018 verkocht Sligro Food Group haar aandelen aan het consortium van Coop en Jumbo Groep Holding.
Kan iedereen klant worden bij Sligro? Nee, alleen ondernemingen en organisaties die ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel kunnen in het bezit komen van een Sligro-klantenkaart. Deze klantenkaart heeft u nodig om inkopen te kunnen doen bij Sligro.
Het boodschappen doen bij de zelfbedieningsgroothandel verschilt nou ook weer niet zo veel van het shoppen bij de buurtsuper, vindt Marko Schaap, ondernemingsraadlid bij Makro. "Aan de kassa moet iedereen uiteindelijk btw betalen. Op de prijskaartjes staan beide prijzen vermeld, dus inclusief en exclusief btw."
De Makro pas is gratis om aan te vragen. Ook het gebruik van de normale klantenpas, GoldCard en HorecaCard zijn gratis.
Onze gebouwen werden in 2011 ontworpen vanuit een servicebenadering die zich specifiek richt op de noden van de horeca-klanten. Ook particuliere klanten zijn bij ons uiteraard welkom!
# Waarom vindt HANOS het zo belangrijk dat de producten van dichtbij komen? Transport is zeer belastend voor het milieu, dus hoe minder voedselkilometers hoe beter. Daarnaast willen we ook lokale ondernemers, boeren en producenten een afzetmarkt bieden.
HANOS Selektie
Van koffie tot delicatessen en van zuivel tot patisserie in het food assortiment tot AGF, vis, wild en gevogelte en vlees op onze versafdelingen.
Lukas Klamer = Lukas Klamer was een zelfbedieningsgroothandel. In mei 2007 zijn de vestigingen van Lukas Klamer makro-vestigingen geworden. ==Geschiedenis== In 1886 opende Johannes Klamer een kruidenierswinkel in Groningen.
Vestiging: Makro Amsterdam is met zo'n 350 medewerkers in vol- en deeltijd, de grootste van de 17 Makro vestigingen in Nederland. Dagelijks staan wij klaar voor zo'n 1500 tot 3000 kopende klanten met ons ruime assortiment van zo'n 65.000 verschillende actieve artikelen.
Peeters bevestigt de brievenactie, maar stelt dat ondernemers altijd al drie passen konden aanvragen.