Een factuur is geen juridisch bindende overeenkomst, maar dient wel als registratie van een transactie. Het is het bewijs dat een product is geleverd of een dienst is verleend en dat er als tegenprestatie een bedrag moet worden betaald.
Je betwist de factuur best schriftelijk en gemotiveerd, bij voorkeur met een aangetekende brief, zodat je later bewijs hebt dat je dit gedaan hebt en dat je boodschap is aangekomen. Je kan de factuur uiteraard eerst telefonisch bespreken, maar je bevestigt het gesprek dan best schriftelijk (en gemotiveerd).
Een factuur is pas rechtsgeldig als hij aan een aantal door de Belastingdienst opgestelde eisen voldoet. Als je factuur niet aan de gestelde eisen van de fiscus voldoet, is hij niet rechtsgeldig en kan de ontvanger bijvoorbeeld geen gebruik maken van de btw-aftrek.
Een factuur is geen juridisch bindende overeenkomst , maar het dient wel als bewijs van een transactie. Het is bewijs dat een product is geleverd of een dienst is verleend en dat er een bedrag voor terugbetaald moet worden.
Dat kan, dit moet dan wel officieel via een credit- of correctie factuur. De Belastingdienst staat namelijk niet toe dat je verzonden facturen zomaar aanpast of verwijdert. Let er wel op dat je op de creditfactuur een verwijzing maakt naar de factuur die je wilt crediteren.
Een annuleringsfactuur is een document dat is gemaakt om een reeds uitgegeven factuur te corrigeren of annuleren . Het wordt gebruikt om fouten in facturen te corrigeren, retouren of orderannuleringen in kaart te brengen en de boekhouding up-to-date te houden. Terugboekingsfacturen zijn nodig om de financiële transacties tussen verkoper en koper te corrigeren.
U kunt de originele factuur bijvoorbeeld volledig ongedaan maken door het hele factuurbedrag te crediteren met een creditnota. Daarna kunt u eventueel wanneer u wilt een nieuwe factuur maken en verzenden naar uw klant. Zelf een creditnota maken is niet moeilijk.
Facturen en contracten zijn integrale elementen van elk bedrijf, dus het is essentieel om het verschil tussen de twee te begrijpen. Een factuur kwalificeert niet als een contract , en een contract dient ook niet als een factuur.
Hoewel de factuur geen contract is, is deze vaak wel gekoppeld aan een juridisch bindende overeenkomst of contract.
En wat doet u als een factuur niet betaald wordt? De wettelijke betalingstermijn voor facturen aan zakelijke klanten en overheden bedraagt 30 dagen als u vooraf geen andere betaaltermijn bent overeengekomen met uw klant. Voor consumenten geldt geen wettelijke betalingstermijn.
Als u een rekening niet op tijd betaalt, dan kan de ondernemer een incassobureau inschakelen. Het incassobureau int dan namens de ondernemer de openstaande rekening. De kosten die een incassobureau hiervoor maakt, moet u soms betalen. Controleer altijd of de incassokosten juist zijn .
Facturering mag alleen naar geautoriseerd personeel worden gestuurd . Gegevens moeten worden gecodeerd en alleen geautoriseerde personen mogen toegang krijgen. Verantwoordelijke partij zorgt ervoor dat vertrouwelijk wordt gewerkt en onthul geen gevoelige informatie aan collega's die niets met facturering te maken hebben.
Een factuur is rechtsgeldig als er aan alle door de Belastingdienst gestelde voorwaarden wordt voldoen. Denk bijvoorbeeld aan het vermelden van je omzetbelastingnummer en van het factuurnummer. Een compleet overzicht van de voorwaarden én een gratis factuur voorbeeld vind je in dit handige artikel.
Praat met hen voordat u weigert een factuur te betalen
Breng uw zorgen ter sprake en schets de redenen waarom u niet tevreden bent . Dit geeft hen de kans om het werk te herstellen, defecte items te vervangen of met u een nieuwe prijs overeen te komen. Hoe eerder u contact opneemt, hoe sneller u tot een overeenkomst kunt komen.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Een incassobureau inhuren
Als alles mislukt, kan een incassobureau uw schuld voor u innen. Het inhuren van een incassobureau is vaak de laatste halte voor een rechtszaak voor bedrijven die een onbetaalde factuur moeten vereffenen. Deze bureaus zijn gespecialiseerd in het innen van betalingen die meer dan 90 dagen te laat zijn.
“De rekeningen van ondernemers moeten op tijd worden betaald. Dat geldt zowel voor bedrijven onderling, als voor betalingen van de overheid aan ondernemers. Naast de wettelijke plicht, heeft de overheid ook een voorbeeldfunctie.
Een factuur is een document waarop een overzicht staat van 1) de geleverde diensten of goederen door de verkoper en 2) het bedrag dat de klant hiervoor moet betalen. Een factuur wordt door de verkoper opgesteld. Verstuur nu uw eerste factuur!
Een vordering wordt ook wel een onbetaalde factuur genoemd. Als ondernemer krijg je te maken met het facturatieproces. Op het moment dat je een product of dienst levert aan je klant stuur je een factuur toe.
Facturen moeten altijd de factuurdatum en de vervaldatum bevatten. Door een vervaldatum in te stellen, moedigt u de klant aan om u binnen een bepaald tijdsbestek te betalen. De algemene regel is 30 dagen vanaf de factuurdatum .
Facturen en betalingsbewijzen hebben verschillende functies binnen de administratie, omdat ze in verschillende stadia van het verkoopproces worden uitgegeven. Over het algemeen ontvangen klanten een factuur voordat ze betaald hebben, en een betalingsbewijs nadat het verschuldigde bedrag is betaald.
het factuurnummer. uw naam en adres. de naam en het adres van uw afnemer. uw KVK-nummer als u in het Handelsregister staat.
Dat kan, dit moet dan wel officieel via een credit- of correctie factuur. De Belastingdienst staat namelijk niet toe dat je verzonden facturen zomaar aanpast of verwijdert. Let er wel op dat je op de creditfactuur een verwijzing maakt naar de factuur die je wilt crediteren.
Je kunt een factuur weigeren als je het niet eens bent met de inhoud of de hoeveelheid van de factuur. Het is belangrijk om de redenen waarom je de factuur weigert duidelijk te communiceren aan de leverancier of verkoper.
Omdat facturen juridisch bindende documenten zijn, moet het annuleren ervan correct worden gedaan door een creditnota uit te schrijven . Een creditnota, ook wel creditnota genoemd, is een document dat door een bedrijf aan een klant wordt uitgegeven om een verkoop geheel of gedeeltelijk te annuleren. Het wordt ook gebruikt om een terugbetaling te documenteren.