Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Ongeremde aanhangwagens hebben altijd een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van 750kg. Dat is inclusief het gewicht van de aanhanger zelf. Geremde aanhangwagens bestaan met een MTM van 750kg, deze aanhangers zijn interessant voor eigenaars van auto's met een trekvermogen van minder dan 750 kg ongeremd.
Geremd betekent met een aanhanger die een eigen remsysteem heeft, zoals de caravans dat hebben. Ongeremd is een aanhanger of vouwwagen zonder eigen oplooprem. Je zult zien dat je geremd meer mag trekken dan ongeremd.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
Hefdakcaravans en slaapdakcaravans
Deze compacte caravans hebben meestal een lagere hoogte dan standaardcaravans. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: ze bieden minder luchtweerstand tijdens het rijden en ze passen vaak in de garage. De lagere stahoogte binnen wordt gecompenseerd door het hefdak.
een te hoge snelheid. onjuiste bandenspanning (bij één of beide banden) verkeerde belading van de caravan. een plotselinge stuurbeweging.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Te beginnen bij een overbelading van 5%, waarvoor de boete EUR 10 bedraagt. Vanaf een overbelading van 20% bedraagt de boete EUR 95. Als u de caravan met meer dan 30% overbelaadt, moet u EUR 235 afrekenen.
geremd = geremd bijv. naamw. Uitspraak: [xəˈrɛmt] als je minder durft te zeggen of doen dan je zou willen Voorbeeld: `Ze voelde zich geremd door de imponerende omgeving en zei niks meer.
Alle aanhangwagens moeten sinds 2012 over een chassisnummer en een gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC) beschikken. Het gelijkvormigheidsattest omschrijft hoe uw aanhangwagen is opgebouwd en bevat informatie over afmetingen, gewicht en de bandenmaat.
De richtlijn geeft aan dat caravans nooit zwaarder mogen zijn dan de auto. Daarnaast wordt er ook aangegeven dat onervaren caravanrijders beter onder de 75% kunnen zitten. Wanneer de auto dan 1.500 kg weegt, mag de caravan dan maximaal 1.125 kg wegen.
Caravans met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg (die met inbegrip van lading meer mogen wegen dan 750 kg) moeten zijn voorzien van een VIN-nummer, een kenteken(plaat) en kentekenbewijs. De gegevens in het kentekenbewijs moeten overeenstemmen met de gegevens van de caravan.
De enige manier om achter het precieze gewicht van jouw caravan te komen, is door de onbeladen caravan te wegen op een geijkte weegbrug. Zo weet je hoeveel laadvermogen er overblijft. Toch is het vaak handiger om de caravan in volledige vakantiebepakking te wegen: dan weet je wat er eventueel nog uit moet.
Direct vaart minderen en remmen is het enige dat helpt.
Gaat de caravan toch slingeren dan is remmen de enige mogelijkheid om erger te voorkomen! Doe dit direct en krachtig (maar wel gedoseerd) waarbij de snelheid zo'n 20 a 30 km/u moet afnemen.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
De constructie is ook anders en dat geldt ook voor de ronde hoeken en daklijsten bij Eriba. En dat kost behoorlijk. Ik acht het ook mogelijk dat de Eribadealers de prijzen kunstmatig hoog houden door ingeruilde caravans bij andere dan Eribadealers op te kopen.
Een caravan met hefdak is per definitie minder hoog dan een 'conventionele' caravan omdat het dak nu eenmaal een stuk ingeklapt is. Het resultaat is dat hefdak caravans een veel lagere luchtweerstand hebben. Daardoor zal het brandstofverbruik van de auto ook een stuk lager zijn.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.