Waarom het alsnog verstandig is om een brandblusser in je auto te hebben. Ook al is een brandblusser niet verplicht in de auto, het is zeker aan te raden er één bij je te hebben. Met een brandblusser red je niet alleen jezelf, maar ook anderen.
Een vrachtwagenchauffeur moet namelijk in staat zijn om zijn eigen lading te kunnen blussen. Ook al is een brandblusser in de auto niet verplicht in Nederland, het is altijd verstandig om er wél een te hebben. Hiermee stelt u zichzelf en anderen in veiligheid in het geval van nood.
Een brandblusser is verplicht in België, Polen, Turkije en Griekenland. Brandblussers met BENOR V-label zijn geschikt voor gebruik in voertuigen.
Ook is een brandblusser niet verplicht in de auto in Frankrijk. Evenmin zijn reservelampen, reservewielen, startkabels, sleepkabels, steekzekeringen en een verbanddoos verplicht.
is in de auto in Duitsland niet verplicht om een brandblusser bij je te hebben. Hoewel dit niet verplicht is in de auto in Duitsland, is dit natuurlijk aan te raden voor je eigen veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers wanneer je gaat autorijden in het algemeen.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
Veiligheidsvesten: verplicht
Precies daarom zijn in Frankrijk reflecterende veiligheidsvestjes verplicht in 2023. Niet alleen de bestuurder zelf moet verplicht een veiligheidsvestje dragen bij autopech, maar ook alle inzittenden. De boete voor het niet bezitten of gebruiken van veiligheidsvesten is minstens 135 euro.
In Spanje is het niet verplicht om een verbanddoos, brandblusser of reservelamp in het voertuig te hebben.
In België is een brandblusser in de auto verplicht, in Nederland niet. Ook niet voor bestelwagens (met uitzondering van wanneer u beschikt over een bepaald certificaat dat de aanwezigheid van een brandblusser vereist).
Een brandblusser is niet verplicht. Verbandtrommel en gevaren driehoek zijn dit wel. Ook het veiligheidsvest is verplicht. Dat betekent dat autobestuurders een reflecterend veiligheidsvest bij zich in de auto moeten hebben.
Gevarendriehoek, veiligheidshesjes, reserve lampen, rijbewijs, kentekenbewijs, groene kaart, Europees schadeformulier en het APK-keuringsrapport.
Voor een poederblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden betaal je zo'n €30. Een schuimblusser van 2 kg, geschikt voor A-, B- klasse branden heb je voor ongeveer €20. Een poederblusser van 6 kg, geschikt voor A-, B- en C-klasse branden kan je al hebben voor ongeveer €42.
Brandblussers zijn niet wettelijk verplicht in je privéwoning. Ze zijn echter wel aan te raden om je optimaal te beschermen tegen brand. Brandblussers zijn steeds wettelijk verplicht in alle gebouwen die publiekelijk toegankelijk zijn.
Verplicht in de auto in Frankrijk
U moet een gevarendriehoek meenemen in de auto. Deze moet u gebruiken wanneer u met pech of vanwege een ongeluk op de vluchtstrook van de snelweg komt te staan. U schakelt de alarmlichten van uw wagen aan en plaatst de gevarendriehoek minstens 30 meter achter uw voertuig.
Brandblussers met permanente druk in gebouwen 10 jaar na productiedatum vervangen. Brandblussers in de wagen na 5 jaar vervangen.
Het niet naleven van deze verplichting kan resulteren in boetes en straffen bij verkeerscontroles. Als je blusser niet in orde is, kost dat je €75.Als hij ontbreekt in de auto loopt de boete op tot €350.
Een poederblusser met een ABC-classificatie is geschikt omdat het branden van vaste stoffen, vloeistoffen en gassen kan blussen. Controleer regelmatig de houdbaarheid en zorg ervoor dat de blusser gemakkelijk toegankelijk is in geval van een brandincident onderweg.
Ga je met de auto naar Oostenrijk, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek, een veiligheidsvest en een verbanddoos bij je te hebben. Daarnaast adviseren wij om voor Oostenrijk ook een aantal extra items mee te nemen.
Een EHBO doos is niet verplicht in de auto. Dat betekent echter zeker niet dat het niet verstandig is om er toch eentje aan boord te hebben.
Wanneer is mijn brandblusser aan vervanging toe? Brandblussers gaan maximaal 20 jaar mee. Het maakt dan niet uit of deze wel of niet gebruikt is. Ook als je brandblusser minder dan 20 jaar oud is en zichtbare schade heeft, zoals roest of deuken, voldoet deze niet meer aan de veiligheidseisen.
De ruit wilt zeggen dat die rijstrook voorbehouden is voor carpooling. Op de A48 is het een variabele signalisatie afhankelijk van de verkeerssituatie. Als de ruit te zien is, mogen enkel de volgende weggebruikers die rijstrook benutten: Auto met een groen Crit'Air-vignet (elektrische of waterstofauto)
Op de Franse snelweg kun je matrixborden met een witte ruit tegenkomen. Deze ruit geeft aan dat de onderliggende rijstrook gereserveerd is voor voertuigen waar minstens twee personen in zitten, voor auto's met het groene Crit'Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto's) en voor taxi's.
Alleen in Frankrijk is een alcoholtester verplicht. Dit is een soort wegwerp-blaastest. Het vreemde is wel: bij een eventuele controle krijgt u geen boete als u hem niet bij zich heeft.