In Nederland wordt voor het rapporteren van prestaties van leerlingen veelal de cijferschaal van 1 tot en met 10 gebruikt, waarbij een 6 (doorgaans) als voldoende wordt gerekend.
Voorbeeld van een elfpuntsschaal is: 10 = uitmuntend, uitstekend 9 = zeer goed, boven het gemiddelde 8 = goed, hooggemiddeld 7 = ruim voldoende, redelijk, gemiddeld 6 = voldoende, laaggemiddeld 5 = twijfelachtig, matig, onder het gemiddelde 4 = onvoldoende 3 = zwak 2 = zeer zwak 1 = slecht, gering 0 = zeer slecht, zeer ...
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Op veel basisscholen is echter een rapportage in letters of woorden gebruikelijk, zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Als je bijvoorbeeld een 6,8 en een 6,3 hebt gehaald, dan is dit gemiddeld 6,55. Dit is hoger dan een 6,5 en wordt naar boven afgerond. Je eindcijfer is dan een 7. Ook als je gemiddelde precies een 6,5 zou zijn, wordt dit naar boven afgerond en heb je een 7.
De cijfers 4,5 t/m 5,4 tellen als één tekortpunt. De cijfers 3,5 t/m 4,4 tellen als twee tekortpunten. De cijfers 2,5 t/m 3,4 tellen als drie tekortpunten. Onder de kernvakken worden verstaan de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.
Bijna iedereen heeft in zijn verleden op de basisschool en het voortgezet onderwijs toetsen gemaakt waarop je precies 100 punten kon scoren. Als je 55 van de 100 punten had behaald, dan kreeg je een 5,5. En dat is een voldoende.
Een rapport zonder een scherp afgebakend onderwerp en helder doel laat lezers direct verdwalen. Jouw lezers hebben dan namelijk geen idee wat ze precies kunnen verwachten. Zorg dus altijd voor een duidelijke richtingaanwijzer in je inleidende tekst.
Cijfers zijn niet alleen maar slecht. Met een cijfer maak je de balans op van het leren; kennis is op deze manier meetbaar. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jou als docent. Je kunt er namelijk uit opmaken of je lessen en instructies duidelijk zijn.
Voldoende definities
naamw. Uitspraak: [vɔl'dundə] Verbuigingen: voldoende|s, voldoende|n (meerv.) waarderingscijfer dat je minimaal moet halen om te slagen voor een test Voorbeeld: `Een zes is een voldoende, maar het is maar een zesje.
B= De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren. C= De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren. D= De 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
Nee, je mag maximaal 2 vijven OF 1 vijf en 1 vier OF 1 vier hebben op je eindlijst. Met 1 vier en 2 vijven ben je gezakt. M.
Conclusie. De kernregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Cijferlijst belangrijk, maar niet doorslaggevend
Kortom: bij een grote respons op een vacature wordt er aan de hand van cijfers een eerste selectie gemaakt. Maar cijfers zijn absoluut niet doorslaggevend, concludeert UniPartners. Geen enkel bedrijf geeft aan dat ze genoegen nemen met alleen theoretische kennis.
High School leeftijd 14 -18 jaar (grades 9 -12).
Seventh Grade is in Nederland de eerste klas van de Middelbare school. Leerlingen zijn rond de 13 jaar oud.
Hoge cijfers: het betekent dat je een goede student ben, maar dat betekent niet dat je automatisch de beste persoon bent voor die baan, aldus Valkenburg. Recruiter Floor Nobels: ,,Het enige waar het iets over zegt, is bijvoorbeeld of iemand alfa of bèta is.