E10 is weliswaar de vervanger van Euro 95, echter is deze brandstof niet hetzelfde. De brandstof Euro 95 is per oktober 2019 vervangen door E10, misschien heb je het daarom al gezien of zelf getankt.
Euro 95 is namelijk vervangen door E10 en Super Plus 98 door E5. Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
Van Euro 95 en 98 naar E10 en E5
Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie. In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank.Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Voor wat betreft het milieu zou je zeggen dat E10 de beste keuze is. Toch is dit nog maar de vraag, de productie van ethanol is ook niet uitstoot-vrij. Daarnaast kun je op een liter E5 net iets verder rijden dan op een liter E10 omdat E5 geconcentreerder is.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
E10 is alleen geschikt voor benzinevoertuigen. De Euro 95 die wij in Nederland de laatste jaren hebben getankt was eigenlijk al E5, deze aanduiding houdt in dat deze brandstof maximaal 5% ethanol bevat.
Euro 95 in vergelijking met Euro 98
Euro 95 benzine werkt goed. Als je motor echter sterk krachtig is, zal deze zeker een hogere druk gebruiken. Daarom kan euro 95 het misschien niet weerstaan. Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95.Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
In een notendop: E10 is de goedkopere variant, ook wel de vervanger van Euro 95. Deze vorm bestaat sinds 2019. E10 is een samenstelling van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol, waarbij de laatste alcohol is die ontstaat door de fermentatie van suiker, tarwe en maïs (gisting).
Het advies is om E10 niet te lang in de tank te bewaren. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, zoals het weer, de temperatuur en de omgeving. Fabrikanten spreken van een periode van 15 dagen tot enkele maanden waarin de kwaliteit van benzine terugloopt.
Welke brandstof voor jouw huidige auto het meest geschikt is, staat in het instructieboekje. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de verschillende soorten autobrandstof.
De E-aanduiding geeft het maximaal aanwezige percentage ethanol in de brandstof weer. E10 houdt dus in dat er tot tien procent ethanol in de brandstof zit die uit het betreffende vulpistool komt. Voorheen was dat tot maximaal vijf procent normaal en dat heet E5. En dat is het verschil tussen E5 en E10 benzine.
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
E10-benzine is de meest voorkomende brandstof voor benzinevoertuigen langs de Nederlandse wegen. Het getal tien staat hierbij voor het percentage bio-ethanol (10%) in de brandstof. De overige 90% is pure benzine.
Shell V-Power reinigt nu 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en/of brandstofinjectoren1 en herstelt daardoor tot 100% van de motorprestaties. Door altijd Shell V-Power te gebruiken kies je voor onze beste reiniging en bescherming van je motor.
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
In theorie is E5 of euro 98 zuiniger dan E10 of euro 95. Maar alles hangt natuurlijk ook af van je rijstijl. Eigenlijk zou je met beide soorten brandstof een paar keer onder dezelfde omstandigheden moeten rijden om te zien met welke je het minst verbruikt.