En hoe duurder het merk, hoe hoger de kosten voor reclame, marketing, ontwerpers en het hoofdkantoor. Soms zijn de materialen (zoals zijde) van een dure jurk ook beter en dus duurder. Maar de arbeidsters in de fabrieken verdienen bijna allemaal hetzelfde, ongeacht het merk waarvoor ze werken.
De duurste kledingmerken ter wereld geven je elegantie en originaliteit. Het betalen van een hoge prijs voor kleding is voor velen een levensstijl geworden. Dit komt omdat, hoewel er veel kleding is die mensen tegen lage prijzen kunnen kopen, de duurste kleding moderniteit, originaliteit en stijl biedt.
Accessoires inbegrepen in het kledingstuk
Maar vaker wel dan niet, trendy kleren doen have accessoires. Dit is nog een reden waarom ze zo duur zijn. Kledingstukken met applicaties, veters, voeringen, steentjes of andere elementen hebben vaak een hogere prijs.
Goede kwaliteit flatteert/valt mooi om je lichaam. Kijk of je nergens fouten in de stof vindt en ga na of de stof goed aanvoelt. Kijk naar de naden, zomen en knoopsgaten. De naden moeten recht lopen en mogen geen losse draadjes bevatten.
Wol is een natuurlijke vezel en omdat het een slijtvaste vezel is, is het heel duurzaam. Hierdoor gaat een kledingstuk van wol jarenlang mee. Een wolvezel kan meer dan 20.000 keer worden gebogen zonder te breken. Dit maakt kleding van wol enorm sterk.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Door katoen in te kopen dat is geteeld met veel pesticiden, kunstmest en chemicaliën op ongecertificeerde plantages lukt het goedkope merken deze kosten te drukken. Zowel de arbeiders op de plantages als het milieu zijn hiervan de dupe. Biologisch katoen wordt daarentegen geproduceerd zonder kunstmest en pesticiden.
Je eigen kleding maken is een stuk goedkoper. Omdat je zelf de stoffen inkoopt, heb je een veel betere kijk op wat het kledingstuk gaat kosten. Bovendien betaal je bij veel merken alleen maar voor de naam van de kleding, en dat valt bij eigen kleding maken weg.
De onbetwiste nummer 1 is Louis Vuitton. Dit merk staat al een aantal jaar op de hoogste positie van de duurste kledingmerken ter wereld. Vele bekende sterren hebben Louis Vuitton als favoriet kledingmerk.
Broeken kun je het beste na twee keer dragen wassen. Vaak is de pasvorm iets uitgerekt, zijn er plooien in gekomen of zit er een vlek in (oeps). Door hem te wassen zit hij de volgende keer weer perfect.
dat de bijna 7 miljoen Nederlandse vrouwen van 15 jaar en ouder jaarlijks ongeveer 150 miljoen kledingstukken kopen. Dat is gemiddeld 21 kledingstukken per persoon per jaar. Tegelijkertijd heeft bijna 70% van de Nederlanders tussen de 5 en 20 ongedragen kledingstukken in de kast hangen. Die ze nooit dragen!
Fast fashion wordt gezien als modemerken die wekelijks of tweewekelijks in rap tempo nieuwe collecties lanceren. Het leidt er vaak toe dat de kleding als 'wegwerpartikelen' worden beschouwd, zonder dat je dat direct doorhebt.
Pull&Bear, het jongerenmerk van de Inditex groep, lanceert dit seizoen een Join Life collectie. Het label 'Join Life' werd tot hier toe al gebruikt om items aan te duiden die gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. Maar nu brengt het merk dus voor het eerst een volledige collectie in duurzame materialen op de markt.
Bergen spotgoedkope kleding, vervuiling, uitbuiting van fabrieksarbeiders: allemaal de schuld van fast fashion. Althans, zo wordt vaak gedacht. Maar door alles wat er mis is met de mode-industrie te scharen onder fast fashion, blijft het onderliggende probleem buiten schot.
Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen.
HEMA controleert dat er geen kinderarbeid wordt gebruikt voor de productie van HEMA-artikelen doormiddel van eigen inspecties en wordt dit ook extern door BSCI gecontroleerd.
Nike fel tegen kinderarbeid
De talrijke demonstraties en acties hadden effect. In 1998 deed Phil Knight een belofte: Nike zou een einde maken aan kinderarbeid en de omstandigheden in fabrieken gingen radicaal verbeteren.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden.