Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken. Wanneer de lak van uw auto in aanraking komt met brandstoffen, dan kan de lak los gaan laten. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat u een beetje brandstof op de lak van uw auto morst.
Steenslag is de meest voorkomende beschadiging van de laklagen van een auto. Het zijn de kleine opspringende steentjes die onder de banden wegschieten. De steentjes slaan letterlijk stukjes lak uit de buitenste laklaag en soms zelfs tot op het metaal. Deze beschadigingen kun je goed zelf herstellen met een lakstift.
Er is dan altijd kans dat er iets op de lak van je auto terecht komt. Je ziet dan kleine, hardnekkige zwarte puntjes op je autolak. Gebruik bij het verwijderen van teervlekken geen bijtende huismiddelen zoals wasbenzine, thinner of terpentine. Ook polijstmiddelen zijn geen goed idee.
Leegscheppen of een waterstofzuiger gebruiken (die kan je wel weg gooien na afloop of nogmaals voor diesel gebruiken) en. dan met een. scheut schone diesel en een bokkepoot de resten schoon maken. Terpetine in licht ontvlambaar en de dampen zijn ook niet bepaald goed.
Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen.
Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
Naast het verspillen van de brandstof is er een andere reden waarom je beter kunt stoppen met tanken na de klik. Het kan namelijk op de lange termijn ook zorgen voor schade aan je auto. De benzine kan terechtkomen op plekken waar het niet hoort, zoals bijvoorbeeld in het ontluchtingssysteem.
Diesel Injector Reiniger reinigt het complete brandstofsysteem, vermindertroetaanslag in het roetfilter, verbetert het brandstofverbruik, vermindert de CO2-uitstoot, herstelt vermogensverlies en beschermt het brandstofsysteem tegen corrosie.
Lindemann heeft met de Total Care Diesel een van de krachtigste en beste diesel cleaners in huis. Deze cleaner is zo uniek omdat het een krachtige all-in-one reiniger is dat het hele diesel brandstofsysteem grondig reinigt. Denk aan de injectoren, turbo, egr-klep, in- en uitlaatkleppen en het roetfilter.
Krist: „Ik heb een jas waar diesel overheen is gekomen, hoe krijg je de geur eruit?” Zamarra: Neem een emmer koud water en giet daar een halve fles wasmachinereiniger in. Laat de jas hier een nachtje laten inweken. Dan in de wasmachine op 30 of 40 graden wassen met de andere helft wasmachinereiniger.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Terpentine. Het is mogelijk om thinner (oplosmiddel voor verf) te gebruiken, maar dat is niet echt aangeraden voor de lak van de auto. Terpentine (verfverdunner) werkt even goed en dit product is minder schadelijk voor de autolak.
Aceton kan heel goed op autolak, in het verleden wel de lijmresten van de typeaanduiding ermee verwijderd. Daarna wel even wassen om de 'resten' aceton te verwijderen.
De harde borstels in de wasstraat kunnen kleine krasjes in het lak maken. Ga liever naar een wasstraat met lappen in plaats van zogenoemde swirls. Het wordt afgeraden om met een nieuwe auto of een auto die recentelijk is gelakt door de wasstraat te gaan, omdat lak een half jaar nodig heeft om volledig hard te worden.
De conclusie is duidelijk: was je auto niet met de borstel van de wasbox, dan kun je beter de wasstraat gebruiken. De borstel wordt namelijk meestal op de grond gezet, en zo wrijf je straatvuil in de lak. De beste methode is echter met de hand, maar dan wel op deze manier en niet zoals de prutsers in de video.
Saharazand valt onder de grote bedreigingen van je auto en autolak. Het kan schuren, inbranden en je pollenfilter verstoppen. Daarom moet het weg, maar wel op de juiste manier. De geelkleurige, fijne zandkorrels op je autodak betekenen acuut gevaar voor je autolak.
Hoe meer kilometer je in een jaar rijdt, hoe meer geld je met een diesel zou kunnen besparen. Maar de overige kosten voor dieselauto's blijven stijgen. Denk aan de wegenbelasting, fijnstoftoeslag, verzekeringen en een dalende restwaarde. Hierdoor zijn in veel gevallen benzineauto's goedkoper.
De diesel reiniger is een unieke brandstofreiniger voor het reinigen van de injectoren. Om uw diesel brandstof systeem schoon te houden of te reinigen is het raadzaam om de 5in1 diesel injectie reiniger maandelijks toe te voegen bij het tanken.
Met een injector cleaner kun je het brandstofsysteem eenvoudig zelf reinigen, dus ook de verstuivers en de injectoren. Het beste is om het iedere 5000 km preventief toe te passen. Ook is het mogelijk de injector reiniger toe te passen wanneer de injectoren al vervuild zijn.
De Lindemann Service Cleaner Benzine behoort bij een van de beste injector cleaners op de additieven markt. Dit brandstofadditief heeft ten opzichte van alle andere merken additieven een hogere concentratie werkzame stoffen. Dit biedt een langere en duurzamere werking.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Zo is vocht een grote voedingsbodem voor de zogenoemde dieselbactierie. Bacteriegroei in de tank zorgt voor een dikke laag slijmerige drab in de tank die vroeg of laat wordt opgezogen in het brandstofsysteem met alle gevolgen van dien. Verstopte filters, verstopte leidingen, injectoren en uiteindelijk uitval.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken. Je kunt dus zonder problemen de huurauto na gebruik weer aftanken.
Nieuwe Shell FuelSave Diesel met DYNAFLEX additief helpt om diesel te beschermen tegen het ontstaan van bacteriën in uw brandstoftank. Het speciale additief voorkomt snelle veroudering en bacteriegroei. Bij het tanken ontstaat schuim. Dit schuim neemt onnodig ruimte in de dieseltank in beslag en vertraagt het tanken.
Geen zorgen over maken. Is een veiligheidsprotocol. Auto's die tijdens het tanken in brand vliegen is door statische elektriciteit en niet door draaiende motor.