Het inslikken van een kleine hoeveelheid petroleumproduct zoals benzine of diesel geeft geen algemene vergiftigingsverschijnselen en is niet zo ernstig. Wel moet je volgende voorzorgsmaatregelen nemen: Niet braken. Bij braken kan er een kleine hoeveelheid in de longen komen en leiden tot ernstige longontsteking.
Uit onderzoek bij mensen die intensief met dieselmotoren te maken hebben, zoals truckers en mijnwerkers, blijkt dat langdurig inademen van uitlaatgassen van dieselmotoren het risico op longkanker vergroot. Het risico op longkanker neemt in deze risicogroepen tot 40% toe.
Inademing van dieseldamp kan uw gezondheid nadelig beïnvloeden en blootstelling aan de rook kan irritatie in uw ogen of luchtwegen veroorzaken.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Dieselauto's verbruiken minder brandstof dan benzineauto's.Ze stoten echter wel giftige deeltjes uit die gevaarlijk zijn voor de gezondheid.
Je hoeft gelukkig niet bang te zijn dat je per ongeluk een gas tankt in plaats van benzine of diesel. Dit is simpelweg niet mogelijk, omdat het tanken van gas met een specifieke koppeling of adapter gaat, welke niet op een 'normale' tank past.
Nee, onder normale omgevingscondities is er geen explosieve atmosfeer bij dieselolie, maar er zijn uitzonderingen. Normale omgevingscondities zijn voor ATEX: Temperatuur -20°C tot + 60 °C.
Alkylaat is het schoonste alternatief voor gewone benzine. Het bevat bijna geen schadelijke stoffen zoals benzeen. En wat er niet in gaat, komt er ook niet uit!
CO2 - Koolstofdioxide
In elke autobrandstof is een bepaalde hoeveelheid koolstof aanwezig, welke zich bij verbranding hecht aan zuurstof uit de lucht. Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram.
Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daardoor CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en andere broeikasgassen. Doordat ze hoog in de lucht worden uitgestoten, hebben ze een extra broeikaseffect.
U ruikt een vieze diesellucht na een gereinigd roetfilter en een lekkage aan een brandstofleiding. Vermoedelijk zijn restanten van dieselolie als gevolg van de brandstoflekkage hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is er isolatiebeplating onder de motor aangebracht dat door de lekkage wat verzadigd is door dieselolie.
Diesel stoot minder CO2 uit dan benzine
Een daarvan is de CO2-uitstoot. Dit is geen punt van discussie want uitgebreid onderzoek toont aan dat sinds de Euro 2 norm uit 1996 dieselmotoren significant minder CO2-uitstoot hebben dan gelijkwaardige benzinemotoren (Nieuwenhuis, 2017).
Als je een flinke diesellucht in de auto hebt kan je een bakje azijn in de auto neerzetten voor 24 uur lang. De geur zou verdwenen moeten zijn en anders kan je het nog een keer herhalen.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
Minder erg is het als diesel in een benzineauto getankt wordt. Diesel brandt slechter dan benzine en al helemaal in een benzinemotor met lagere ontbrandingstemperaturen en lagere inspuitdruk. Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten.
De uitstoot van de dieselauto heeft de meeste gevolgen voor de volksgezondheid. De gemiddeld bijna 3,5 keer zo hoge uitstoot van NOx (stikstofoxide) en fijnstof (PM10) van een dieselauto zijn daar debet aan. Dieselauto's van vóór 2009 vervuilen het meest.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Alle diesels zijn vies en milieu-onvriendelijk
Daar komt bij dat diesels per definitie zuiniger zijn dan vergelijkbare benzineauto's en dus veel minder CO2 uitstoten. Bij 'schadelijk voor het milieu' moet je overigens onderscheid te maken tussen luchtkwaliteit en klimaatverandering.
' Er zijn wel nadelen verbonden aan het gebruik van kerosine in een auto. Bij het starten maakt de motor meer lawaai en het vermogen is iets kleiner. Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden.
Inderdaad, diesel is met 35000 km per jaar de beste keuze. Zeker als je tweede hands koopt. LPG zou ook een optie kunnen zijn. Hybrides zonder stekker, doen het vooral goed bij wisselende snelheden onder 60 km/h, maar bij veelvuldig snelweg gebruik, bieden ze geen noemenswaardig verbruiks voordeel.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Bij diesel gebeurt in eerste instantie echter niets wanneer hier een brandende lucifer bij wordt gehouden. De verklaring hiervoor is dat diesel pas vlam kan vatten bij een temperatuur van 55 graden Celsius.
Dieselbrandstoffen hebben normaal een vlampunt tussen 52 ° C en 93 ° C. Daarom worden die dieselbrandstoffen met een vlampunt onder 60 ° C geclassificeerd als ontvlambare vloeistoffen en brandbaar voor die met een vlampunt boven 60 ° C.
Benzine en diesel zijn beide fossiele brandstoffen die gemaakt worden uit ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie is afkomstig van oeroud organisch materiaal zoals planten en dieren. Dat materiaal wordt door miljoenen jaren onder zeer grote druk gevormd tot bruikbare fossiele brandstof.