Benzine en diesel zijn beide fossiele brandstoffen die gemaakt worden uit ruwe aardolie. Deze ruwe aardolie is afkomstig van oeroud organisch materiaal zoals planten en dieren.
Benzine is het bekendste product dat uit aardolie gewonnen wordt.
Diesel wordt gemaakt van ruwe aardolie. In olieraffinaderij wordt van olie diesel gemaakt. Een raffinaderij is een grote fabriek waar ze uit aardolie allerlei producten raffineren. Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor.
Aardolie is ontstaan uit dode resten van organismen (planten en plankton) op de zeebodem. In de loop van de tijd kwamen grote hoeveelheden zand, grind en klei over deze resten te liggen. Aardlaag over aardlaag. Door de druk van deze aardlagen steeg de temperatuur in de laag met de dode organismen.
Voor Dieselmotoren is dan ook een speciaal olietype vereist, vaak aangegeven met de term LowSAPS. Deze olie is speciaal ontwikkeld om het dichtslibben van het roetfilter te voorkomen en daarmee de levensduur van de Dieselmotor te verlengen.
Alle diesels zijn vies en milieu-onvriendelijk
Daar komt bij dat diesels per definitie zuiniger zijn dan vergelijkbare benzineauto's en dus veel minder CO2 uitstoten. Bij 'schadelijk voor het milieu' moet je overigens onderscheid te maken tussen luchtkwaliteit en klimaatverandering.
In het besluit valt diesel onder de term gasolie.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Aardolie bevat de volgende categorieën koolwaterstoffen: alkanen (paraffinen), cycloalkanen (naftenen), aromaten en bitumen. Door de verwerking in de petrochemische industrie worden deze gescheiden in fracties, waaronder benzine, smeerolie, diesel en stookolie.
Aardolie is net als steenkool en aardgas, een fossiele brandstof. De ruwe aardolie bestaat uit een mengsel van allerlei koolwaterstoffen. Het ontstaat wanneer de resten van organisch materiaal zoals planten en dieren naar de zeebodem zakken.
Aardolie is vooral belangrijk voor de industrie en vervoer. Van aardolie wordt onder andere diesel, kerosine, benzine en LPG gemaakt. Ook is het een grondstof voor producten van kunststof.
De meeste dieselmotor oliën gaan ook in een benzinemotor, echter wil dit niet zeggen dat deze olie optimaal presteert in alle benzinemotoren.
De voorraden olie zijn goed voor zeker 100 jaar, de gasvoorraden mogelijk 250 jaar en de kolenvoorraden zeker 1.000 jaar. De CO2-uitstoot is een veel groter probleem. In feite mogen we minder dan 1% van de voorraden opstoken zonder de afvang en opslag van CO2.
Co- en bijproducten zijn secundaire producten die in het productieproces tot stand komen. Voorbeelden hiervan zijn: In de chemie ontstaan er bij raffinage van ruwe olie maar liefst 6 verschillende fracties: LPG, benzine, kerosine, diesel, stookolie en asfalt.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen. In een benzinemotor gebeurt het ontsteken met behulp van een vonk, opgewekt door bougies.
Ook diesel heeft een andere benaming gekregen aan de pomp. Reguliere diesel heet tegenwoordig B7. Aan B7 is maximaal 7 procent biobrandstof toegevoegd. Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën.
Het verschil tussen benzine en diesel is dat de diesel uit zichzelf ontbrand en er bij een benzinemotor gebruik gemaakt wordt van een bougie. De bougie produceert een elektrische vonk die het mengsel laat ontbranden.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor de zero-emissiezones. 30 tot 40 Nederlandse steden en Schiphol voeren op 1 januari 2025 of een latere datum een zero-emissiezone (ZE-zone) in. Vanaf dan mag je in principe niet meer met een dieselbestelauto of -vrachtauto die gebieden in.
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.
Door aardolie te destilleren ontstaan er verschillende bijproducten zoals smeerolie, asfalt, stookolie, diesel, kerosine, benzine en gas. Door de ruwe olie te verhitten worden de lichtere bestandsdelen gescheiden van de zwaardere deeltjes. Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt.
Houd er rekening mee dat een overstap van 5w30-olie op 5w40 en vice versa uitsluitend aanbeveling verdient, indien dit door de autoproducent wordt goedgekeurd. Anders kan de motor kan voortijdig stukgaan.