Gotthardtunnel sluit in 2025 voor onderhoudDe sluitingen vinden plaats tussen maart en oktober, van maandag tot vrijdag (4 nachten) van 20.00/22.00 uur tot 05.00 uur. Tijdens weekenden en de zomermaanden juli en augustus blijft de tunnel open.
Je mag er maximaal 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht. In 2024 is de Gotthardtunnel extra gesloten op deze data.
Tips om de lange wachtrijen Gotthardtunnel te vermijden
Het spreekt ook voor zich dat de zomermaanden juli en augustus extra drukte met zich meebrengen. Kies daarom het juiste tijdstip: 's Ochtends vroeg en 's avonds laat is er meestal minder verkeer op de baan, zeker tijdens weekdagen.
De Gotthardpas is van oktober/november tot mei gesloten. De tunnel is wel open.
Vanaf 2 september 2024 is de Gotthard-basistunnel weer volledig open voor treinverkeer . Bijna 13 maanden na de ontsporing van een goederentrein op 10 augustus 2023 is de langste spoortunnel ter wereld (57 km) weer volledig begaanbaar.
Gotthard-basistunnel (57,1 km) in Zwitserland
Sinds 2016 wordt de Gotthardtunnel niet alleen gebruikt voor auto's, motoren en vrachtwagens, maar ook voor goederen- en personenvervoer , waardoor het verkeer over de hele linie soepeler verloopt.
Sint Gotthardtunnel
(2 juli 2024) Om ervoor te zorgen dat stilstaande vrachtwagens de verloren tijd door het slechte weer kunnen inhalen, wordt het nachtrijverbod vanuit Ripshausen in zuidelijke richting en vanaf Giornico in noordelijke richting met een uur verminderd.
Drukke dagen in Zwitserland
In de zomerperiode is vertraging voor de Sint Gotthardtunnel niet te vermijden. Zeker op vrijdagmiddag en zaterdagochtend staat het stil vanwege vertrekkend verkeer. Op zondag is het de hele dag druk door terugkerend verkeer.
24-06-2024 Door het noodweer is een deel van de A13 in Zwitserland weggespoeld. Daarmee is een van de twee belangrijkste noord-zuidverbindingen in het land gestremd. De overgebleven verbinding, de A2 met daarin de Gottharttunnel, wordt daarmee extra druk zo verwacht de Zwitserse verkeersdienst.
De Gotthardpas en de Gotthardtunnel bevinden zich beide in Zwitserland en verbinden de regio's Uri en Ticino. Over het algemeen is de Gotthardtunnel sneller dan de Gotthardpas.
Naar Italië via Oostenrijk
De route via Oostenrijk is de goedkoopste route naar Italië. Hoewel je een vignet moet aanschaffen (€9,- voor tien dagen) en voor de tunnel net voor de grens moet betalen (€6,-) wegen deze kosten niet op tegen de andere twee routes.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
De N205/T1 Chamonix (Frankrijk) - Courmayeur (Italië) is vanaf 2 september tot 16 december 2024 in beide richtingen afgesloten ter hoogte van de Mont Blanctunnel.
Hieronder zie je op welke data in 2025 de Gotthardtunnel gesloten is en voor hoe lang. De sluitingen duren telkens van 20:00 uur 's avonds tot 05:00 uur 's ochtends, behalve in het eerste van onderstaande tijdvakken, want gaat de tunnel pas om 22:00 uur op slot.
Vanuit Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië
Wanneer je naar het oosten van Italië op vakantie gaat, bijvoorbeeld in de buurt van Venetië of Bologna, rijd je het beste via Oostenrijk. Ook wanneer je aan de noordkant van het Gardameer verblijft, is dit vaak de snelste route.
Belangrijke spoorverbinding Zwitserland-Italië na jaar weer in gebruik. 22-08-2024 Na ruim een jaar gaat de Gotthard-basistunnel begin september weer volledig open voor het spoorgoederenvervoer.
Op maandag en donderdag , dus net na en net voor de weekenddrukte, zal het verkeer in de tunnel 'intensief' zijn, met een gemiddelde wachttijd bij Gothard's van maximaal een uur.
Closed for the winter. Important note: The Gotthard Pass will be closed in winter from 14.11.2024, 1800 hrs.
Beste tijden om door de Gotthardtunnel te rijden
Over het algemeen zijn de vroege ochtenduren en late avonduren de beste tijden om door de tunnel te rijden. Tijdens deze uren is er meestal minder verkeer en kun je een soepelere doorstroming verwachten. Vermijd rijden in het weekend als dat mogelijk is.
Met zijn 57 km is de Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld en de kern van de nieuwe transalpiene spoorlijn AlpTransit. De dubbele enkelsporige hogesnelheidsspoortunnels lopen tussen Erstfeld en Bodio in Zwitserland.
Nadat een goederentrein van de Zwitserse spoorwegen ontspoorde door een gebroken wiel, werd de Gotthardtunnel gesloten op 10 augustus 2023. De schade die de tunnel opliep was groot en zorgde voor een langdurige sluiting.
Via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië? Of je het beste via Zwitserland of Oostenrijk naar Italië kunt rijden, is afhankelijk van je bestemming. Ga je naar het Comomeer of het Lago Maggiore, dan rijd je het beste via Zwitserland. Dat geldt ook voor Toscane en Umbrië.
De Gotthard-basistunnel in Zwitserland is weer volledig open voor spoorwegverkeer, ruim een jaar nadat de tunnel in augustus 2023 werd gesloten voor reparaties na de ontsporing van een goederentrein.
File bij de Gotthardtunnel
Ondanks de toename van het aantal auto's is de tunnel zelf niet uitgebreid. De Gotthardtunnel heeft nog altijd enkel 1 rijbaan in elke richting. Hierdoor ontstaan er grote opstoppingen in de vakantie periode's. De wachttijd bij de tunnel kan soms wel oplopen tot 5 uur!
Het hellingspercentage is 10%. Afhankelijk van het gewicht van de beladen caravan en het vermogen en koppel van de auto is het dus mogelijk.