Waterstof wordt gezien als dé alternatieve brandstof van de toekomst. Naast waterstof biedt Groengas (CNG) ook volop mogelijkheden om CO2-neutraal te rijden.
CNG is in feite aardgas dat in het tankstation gecomprimeerd wordt. Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden.
Liquified Natural Gas (LNG) is de vloeibare variant van CNG. Het heeft dezelfde eigenschappen als CNG maar is het volume van LNG is ongeveer 600 maal kleiner dan van CNG bij normale, dat wil zeggen atmosferische, temperatuur en druk.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Waarom rijden op aardgas (CNG)? CNG (Compressed Natural Gas) wordt beschouwd als een transitiebrandstof. Hoewel het ook een fossiele brandstof is, worden er bij de verbranding van CNG minder vervuilende stoffen uitgestoten.
Wat met de tankstations voor CNG? De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal.
Na enig onderzoek is mijn conclusie dat het mogelijk moet zijn een CNG installatie op LPG te laten lopen, mist het release ventiel aangepast wordt, evenals de mengverhouding lucht/ brandstof. Er schijnen kits te zijn die zowel voor CNG als LPG gebruikt kunnen worden.
Na 150.000 km was de motor aan gort. Je kan ook met CNG verbrande kleppen hebben op 100.000 km maar voor hetzelfde geld bol je probleemloos 500.000 km. Het is en blijft een stuk techniek. Ondertussen rij je wel goedkoop en minder mileubelastend.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns. Er zit echter een andere kant aan aardgas, en dat is dat de overheid gebruik daarvan zoveel mogelijk ontmoedigt.
Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van CNG-wagens met 'dual fuel tanks' bedraagt soms meer dan 1000 km.
CNG is een schonere fossiele brandstof dan LPG. Het is zelfs een milieuvriendelijk alternatief voor diesel, benzine en LPG. Dat geldt vooral voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10 of PM2. 5) die 35% lager zijn dan LPG en 70% lager dan een dieselmotor.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Verder hebben CNG auto's, net als LPG auto's ook een benzinetank en dus ook een benzineverbruik. Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Maar het afgelopen jaar, 2021, ging de gemiddelde jaarprijs van CNG al flink omhoog: naar ruim 1,20 euro. Nu kost CNG 1,70 euro, en die prijzen zullen morgen nog stijgen, naar 1,99 euro.
Ook het tanken is een stuk goedkoper. Waar je bij een auto op benzine of diesel rond de 40 euro betaalt voor een volle tank, betaal je bij een CNG wagen 15 euro bij een tankbeurt. Dit is een aanzienlijk verschil dat je absoluut zult merken in je portemonnee!
Het gas is schadelijk wanneer een deel weglekt, en dat gebeurt bij verwerken en transporteren altijd. Door de hoge uitstoot tijdens de productie komen auto's op CNG onder aan de lijst van meest klimaatonvriendelijke auto's.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Hoewel diesel naar lpg ombouw mogelijk is, is dit economisch gezien (voor particulieren) niet erg interessant. In de transportsector zijn er wel veel dieselauto's (vrachtwagens) die rondrijden met (deels) lpg of aardgas injectie (LNG en CNG).
Met 1 kg laagcalorisch CNG geraak je even ver als met 1 l diesel. De motor van een CNG-wagen gaat ook langer mee dan de motor van een diesel- of benzineauto. Dat komt omdat de verbranding properder en zuiverder is. De motor trilt minder, wat minder slijtage veroorzaakt.
Het CNG-verbruik (in kg) is vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter). Met 20 euro CNG rij je ruim twee keer zo ver dan met 20 euro benzine. CNG tank je per kilo en kost slechts 1,10 euro/kg.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Om een auto met een diesel motor om te bouwen naar benzine is niet eenvoudig te doen en is tevens kostbaar. Niet alleen de motor moet vervangen worden maar ook de versnellingsbak, kabelbomen en elektronica. Met het door u aangegeven budget gaat dat niet lukken.