Bijtelling auto, motor of fiets van de ZaakZakelijk rijden is een vorm van loon in natura voor zakelijke rijders zoals auto-, bestelbus- en motorrijders. Over de bijtelling betaal je inkomstenbelasting. Als ondernemer tel je jouw bijtelling bij je winst op.
Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders. Je krijgt ermee te maken als je met jouw zakelijke auto jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt. Bij het privégebruik van de auto ziet de fiscus de kilometers namelijk als een vorm van inkomen, waarover je belasting moet betalen.
De Belastingdienst ziet het privégebruik van een zakelijke auto als loon in natura. Daarom betaal je belasting, ook wel bijtelling genoemd. Het bedrag aan bijtelling wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Bijtelling bij privé rijden
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
De bijtelling wordt opgeteld bij uw inkomen, waardoor u een hoger belastbaar inkomen krijgt. De bruto bijtelling is het bedrag dat per maand, of per loonbetalingsperiode extra op uw loonstrook staat. Voor de netto maanlasten wordt de bijtelling vermenigvuldigd met het bijbehorende inkomensbelasting tarief.
Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt. Deze belasting wordt vervolgens van je brutoloon afgehaald. Hierdoor hou je uiteindelijk minder nettoloon over wanneer je een zakelijke auto privé rijdt dan wanneer je dit niet zou doen.
Kentekens scannen
Een veelgebruikt controlemiddel van de Belastingdienst. Een vorm waarbij willekeurig kentekens worden gescand, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen bij de Ikea of pretparken. Vervolgens wordt gekeken of er bijtelling wordt betaald voor deze auto of dat er een verklaring is getekend.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
Om je netto bijtelling te berekenen, deel je het bruto bijtellingsbedrag (in ons voorbeeld € 4.400,-) door het percentage inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is. Is dat bijvoorbeeld 36,93%, dan kom je op een netto bijtelling van € 1.624,92 per jaar.
Antwoord. Leasen is meestal voordeliger dan de kilometers van je eigen auto declareren. De voornaamste kostenpost die je als leaserijder hebt, is de bijtelling: jaarlijks moet je een vast percentage van de nieuwprijs van je leaseauto bij je inkomen optellen en daar belasting over betalen.
Een auto van de zaak is vooral voordelig als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt. Je hoeft dan namelijk geen bijtelling te betalen. Het is ook voordeliger als de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Als u of uw partner een auto van de zaak heeft waarvoor bijtelling geldt, kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering of toeslag.
In essentie komt het erop neer dat een auto op de zaak voordelig is wanneer je óf minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt óf de bijtelling lager is dan de autokosten die je maakt. Daarnaast is het verstandig om na te gaan of het misschien voordeliger is om € 0,23 cent per zakelijke kilometer op te geven.
De hoogte van de bijtelling hangt af van het type auto en de cataloguswaarde. In Nederland zijn er momenteel twee bijtellingstarieven: Elektrische auto's: In 2024 betaal je 16% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde.Voor bedragen boven die grens geldt het standaardtarief van 22%.
Bijtelling is het bedrag dat bij je loon wordt opgeteld als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met een zakelijke auto. Het wordt beschouwd als loon in natura en is onderhevig aan loonheffing. De hoogte van de bijtelling hangt af van factoren zoals de cataloguswaarde en CO2-uitstoot van de auto.
Het bedrag van de mobiliteitsvergoeding komt overeen met de waarde van het 'gebruiksvoordeel van de ingeleverde bedrijfswagen'. Deze waarde is gelijk aan 20% van 6/7e van de catalogusprijs van het voertuig (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkost).
Een gebruikte leaseauto is in veel gevallen een goede keuze. Het onderhoud van ex-leaseauto's is namelijk altijd goed gedocumenteerd. Leasemaatschappijen zorgen goed voor hun auto's. De auto's zijn altijd op tijd onderhouden en eventuele schade wordt meteen gerepareerd.
Afkoop. De Fiscus maakt het in sommige gevallen mogelijk de bijtelling af te kopen. De voorwaarden hiervoor zijn helder: de bestelauto moet door meerdere medewerkers wisselend gebruikt worden. Pas dan is het mogelijk om als werkgever voor een 300 euro per jaar de boel af te kopen.
Meestal wordt in eerste instantie een verzuimboete opgelegd voor administratieve fouten. Als je ten onrechte geen bijtelling hebt toegepast vanwege een onjuiste kilometerregistratie, wordt de verzuimboete meestal vastgesteld op € 100 per overtreding (standaardbedrag voor administratieve nalatigheid).
Let op: Overstap van géén bijtelling naar wel bijtelling en andersom is gedurende het jaar in principe niet mogelijk. U mag niet zomaar besluiten te stoppen met bijtelling of er (tijdelijk) voor te kiezen de auto wel privé te gebruiken.
Van bruto naar netto bijtelling.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting? Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Dat is € 148,40 per maand.
Er is geen rekening gehouden met inkomensafhankelijke heffingskortingen. De werkelijke netto kosten van de bijtelling kunnen dus hoger uitvallen. Wilt u de exacte kosten weten, dan adviseren wij u uw HR-afdeling een pro-forma salarisstrook op te laten stellen of de hulp in te schakelen van een specialist.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.