Het examen is de afgelopen jaren namelijk ook daadwerkelijk moeilijker geworden. Dat komt onder meer doordat de verkeersregels flink zijn veranderd. Doordat de verkeersregels lastiger zijn geworden, is het examen ook pittiger geworden.
Het theorie-examen heeft nu meer meerkeuzevragen dan toen het in 1996 werd geïntroduceerd . Naast andere factoren is de kans groot dat meer mensen zakken voor een theorie-examen, omdat kandidaten onvoorbereid op het examen verschijnen.
Het is dus belangrijk om je hierop voor te bereiden en te weten wat er van je wordt verwacht. Een andere verandering is de digitalisering van het theorie-examen. Vanaf 2024 wordt het theorie-examen volledig digitaal afgenomen. Dit betekent dat kandidaten het examen op een computer afleggen in plaats van op papier.
Gemiddeld slaagt zo'n 43% van de mensen. Het CBR zelf zegt dat de vragen niet moeilijk zijn, maar de leerstof wel. Veel mensen klagen dat het theorie-examen te moeilijk is, en ze vinden dat er veel strikvragen worden gesteld.
Het slagingspercentage bij het CBR voor het theorie examen schommelt al jaren rond de 40%. Dit betekent dat 6 op de 10 kandidaten zakt.
Dus puur vanuit een statistisch oogpunt is het theorie-examen moeilijker om te halen . Maar het is de moeite waard om in gedachten te houden dat iedereen verschillende sterke en zwakke punten heeft. Als je bijvoorbeeld comfortabel bent met het afleggen van theorie-examens, maar nerveus achter het stuur, presteer je misschien beter in de theorie.
Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent.
De slagingspercentage voor het theorie is 41,9%!! De meeste mensen zakken de eerste paar keer voor het examen. Je kan bijvoorbeeld een samenvatting van je boek maken, daar zet je alles in wat je nog niet wist, en vervolgens moet je gaan oefenen met oefen examens op de computer.
Gebruik de Driving Theory Test 4 in 1 App om je een weg te banen door de Theory Test vragen en antwoorden totdat je alles weet . Je kunt moeilijke vragen markeren, trainingsvideo's bekijken en onbeperkt proefexamens doen! Er zitten een aantal lastige vragen in het examen, dus zorg dat je ze allemaal weet!
Hoe lang moet ik leren? We raden je aan om ongeveer een week de tijd te nemen om 's avonds te leren en in het weekend examens te oefenen. Op die manier leer je het snelste je theorie voordat je het CBR theorie-examen kunt doen. Let op: dit is een advies voor een gemiddelde cursist.
Het examen bestaat uit 50 meerkeuzevragen. Om te slagen moet u minstens 41/50 behalen: U start met 50 punten.
Het aantal vragen is NIET veranderd – het examen bestaat nog steeds uit 40 vragen en de slaaggrens is 35. U hebt 45 minuten om het examen te voltooien. Let op: de wijzigingen zijn bedoeld om uw ervaring te verbeteren met nieuwe en verbeterde afbeeldingen, bijgewerkte en relevantere vragen over verkeersveiligheid en wetgeving.
Hier zijn de belangrijkste veranderingen op een rijtje: Theorie-examen (auto, scooter of motor): stijgt met ongeveer € 0,75. Praktijkexamen (auto): wordt zo'n €2 duurder. Tussentijdse toets (TTT): stijgt ook met een paar euro.
Het gemiddelde slagingspercentage van alle theorie-examens lag in 2022 op 41,3%, vergeleken met 44,1% in 2021.
Niet zeker weten wat je moet doen voor je theorie-examen is ook een groot probleem, want 47% zegt dat ze er niet verstand van hadden. Dat verklaart misschien waarom maar liefst 59% van de kandidaten zei dat stress en nervositeit bijdroegen aan hun mislukking op de grote dag.
Er is geen limiet aan het aantal keren dat je het examen mag afleggen. Dit betekent dat als je de eerste keer niet slaagt, je het examen opnieuw kunt doen. Het is echter wel belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je het examen opnieuw aflegt.
Probeer de hele dag door kleine stukjes te herhalen, bijvoorbeeld tien minuten per uur of zo . Hoe vaker u herhaalt, hoe makkelijker het wordt. Als u twijfelt, begin dan met de Highway Code, die essentiële verkeersinformatie en -regels bevat. Wij adviseren om bronnen te kopen zoals het officiële DVSA-handboek of het AA-theorieboek.
Het individueel begeleide theorie-examen is bedoeld voor: mensen die moeite hebben met een standaard theorie-examen of examen met extra tijd; mensen met faalangst, autisme of een andere situatie waardoor het afleggen van een standaard examen of examen met extra tijd niet passend is.
Je moet per onderdeel een minimum aantal vragen goed hebben om te slagen voor je theorie-examen: Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben. Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben. Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.
Als je twee keer zakt voor het theorie-examen voor je rijbewijs, is het belangrijk om je niet te ontmoedigen te voelen. In Nederland mag je onbeperkt vaak deelnemen aan het theorie-examen, dus je kunt het examen opnieuw afleggen.
In je leven hoef je maar een keer te slagen voor je theorie-examen. Maar weet jij wellicht hoeveel kandidaten er van de eerste keer door zijn? Maar 36 procent slaagt van de eerste keer voor het theorie-examen. Dat is natuurlijk veel te weinig.
"Drie of vier keer doen over je theorie-examen is best normaal tegenwoordig.
In één keer slaagde 48% van de mannelijke kandidaten, en 39% van de vrouwelijke kandidaten. Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen.