Adviseren is ten dele een vaardigheid. Adviseren bestaat voor 30% uit vaardigheid en voor 70% uit bewustwording en inzicht.
Een competentie is een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten waarmee je in praktijksituaties je werk goed kunt doen. De competentie adviseren staat op menige lijst met algemene competenties.
Definitie van adviesvaardigheden
Dit omvat het vermogen om goed te luisteren, de behoeften en problemen van anderen te begrijpen, informatie te verzamelen en te analyseren, en op basis daarvan aanbevelingen te doen die passen bij de specifieke situatie.
Je bent de specialist op het gebied van kwaliteit en adviseert over het toepassen van kwaliteitseisen, wet- en regelgeving, kwaliteits- en veiligheidssystemen, (zorg)processen en innovaties.
Problemen zijn om te zetten in kansen door middel van de competentie: Tactisch gedrag. Een tactiek kan er namelijk voor zorgen dat je een doel bereikt, terwijl de tegenslagen aan de kant worden gezet. Hierbij zet je ook verschillende middelen in om jouw doel te behalen.
Kort gesteld is er sprake van adviseren in de zin van de Wft bij een persoonlijke aanbeveling aan een (potentiële) klant, over een voor hem nieuw af te sluiten financieel product van een specifieke aanbieder.
voorstellen (ww) : adviseren, aandragen, aanvoeren, influisteren, nomineren, opperen, overreiken, proponeren, raden, suggereren, voordragen, voorleggen, voorslaan. aanraden (ww) : aanbevelen, aanprijzen, adviseren, op het hart drukken, recommanderen.
Adviseur worden? Eigenlijk bestaat er geen echte opleiding voor het beroep van adviseur. Wel kun je trainingen en cursussen volgen op het gebied van bijvoorbeeld adviesvaardigheden. Gecombineerd met je vakkennis of werkervaring kun je dan een goede of nog betere adviseur worden.
Wat is een adviesgesprek? Een adviesgesprek is een interactie tussen een adviseur en een cliënt, gericht op het bespreken van problemen, uitdagingen of doelen om tot een passende oplossing te komen.
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.
De top vijf competenties met het hoogste ontwikkelpotentieel: overtuigingskracht, leidinggeven (groep), coachen, samenwerken en communiceren. 'Overtuigingskracht' stijgt daarmee van plek 3 naar plek 1. “Overtuigingskracht is van de gemeten competenties de competentie met het hoogste ontwikkelpotentieel.
Vertrouwen: een onmisbare competentie die je kunt leren.
In onze hedendaagse wereld waarin alles met elkaar verbonden is, is vertrouwen een belangrijk managementinstrument voor organisaties. Net als elke andere competentie, is het vermogen om vertrouwen te creëren een vaardigheid die kan worden aangeleerd.
Als Adviseur Leren en Ontwikkelen werk je vanuit een echte Consultant rol. Je weet op verschillende niveaus in de organisatie signalen op te pakken, de vraag achter de vraag te ontdekken en te vertalen in leerinterventies.
Door het behalen van het examen Wft Inkomen toon je aan dat je kunt adviseren over inkomensrisico's bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
Met de opleiding Wft Basis beschik je in korte tijd over alle relevante financiële basiskennis en voldoe je aan de wettelijke eisen. Je kunt klanten advies geven over financiële diensten, klantvragen behandelen en doet kennis op over betalen, sparen en verzekeringen.
Wanneer je werkt als hypotheekadviseur of je bent van plan deze functie op korte termijn uit te voeren, dien je in het bezit te zijn van het Wft-certificaat Hypothecair Krediet. Als hypotheekadviseur breng je de behoefte van de klant in kaart en voorzie je hen van een kwalitatief, goed advies.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
Tactisch niveau
Op tactisch niveau gaat het vaak om zaken die op de middellange termijn spelen en waarbij positie of afdeling overschrijdend overleg nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er bepaalde verbeteringen doorgevoerd moeten worden, een project plaatsvindt of wanneer processen anders moeten worden ingericht.
Allereerst het operationeel niveau waarbij je op de korte termijn focust, het tactisch niveau waarbij je naar de middellange termijn kijkt en het strategisch niveau waarbij een lange termijnvisie centraal staat.