Deze norm wordt opgelegd aan de autofabrikanten: de gemiddelde uitstoot van alle auto's die ze in de EU verkopen mag niet hoger liggen dan de norm. Vanaf 2021 geldt een strengere norm van 95 g/km. In de jaren daarvoor moet een steeds groter deel van de nieuwe auto's al aan deze norm voldoen.
Toegestane CO2-uitstoot voor personenwagens
Vanaf 2020 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens die door de fabrikanten op de markt worden gebracht, maximaal 95 g CO2 per kilometer bedragen.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
max 4.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental. 3. Voertuigen/oldtimers ingeschreven tussen 01-10-1986 en 31-12-1997: max 3.5 % CO- uitstoot hebben bij stationair toerental.
Die gemiddelde CO2-emissie daalde in deze 17 Europese landen vorig jaar van 117,7 gram naar 99 gram CO2 per kilometer (WLTP). Die daling is fors, hij is namelijk groter dan de procentuele daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte personenauto's tussen 2019 en 2020 (12, procent, NEDC).
Benzine bestaat voor 87% uit koolstof, of 652 gram koolstof per liter benzine. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1740 gram zuurstof nodig. De som is dus 652 + 1740 = 2392 gram CO2/liter benzine. Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2392 g/L / 100 (per km) = 120 g CO2/km.
De referentie-CO2-uitstoot voor 2022 met betrekking tot de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig bedraagt: 91g/km voor voertuigen met benzine-, LPG- of aardgasmotor. 75 g/km voor voertuigen met een dieselmotor.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Peugeot zakt terug
Het succes van de 3008, zijn SUV, met benzinemotoren doet dat gemiddelde terug stijgen van 101,8 g/km naar 104,5 g/km. Daardoor heeft Peugeot de tweede laagste CO2-uitstoot in Europa, na Toyota. De hybridespecialist neemt de eerste plaats over.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Rolls-Royce, Lamborghini en Aston Martin zijn de meest vervuilende automerken van Europa, dat blijkt uit cijfers van het Britse onderzoeksbureau JATO. Rolls-Royce spant de kroon met een uitstoot van 329,8 gram CO2 per kilometer, meer dan drie keer zoveel als Toyota, het minst vervuilende grote automerk.
Toekomst MRB
Voor zeer zuinige auto's blijft tot en met 2024 het halftarief MRB gelden. Het betreft auto's die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. In de praktijk zijn dit PHEV's (Plug-in Hybrides). Overigens voldoen niet alle PHEV's aan deze grens.
Richtlijnen voor CO2 in binnenruimten
Groen: 400 tot 800 ppm is goed (±400 is het niveau van de buitenlucht). Oranje: 800 tot 1200 is medium. Rood: 1200+ is slecht (1200 is echt de limiet voor binnen-lucht, ventileren is noodzakelijk).
Een huishouden stoot jaarlijks gemiddeld 19.000 kilo CO2 uit. De keuzes die je maakt voor je huis, vervoer, kleding, spullen en voeding hebben impact op je CO2-uitstoot. Met behulp van de klimaatklappers kun je je CO2-uitstoot verlagen.
Dan stellen wij de CO2-uitstoot als volgt vast: 550 gr/km voor een benzineauto en 395 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 juli 2020 tot heden. 507 gr/km voor een benzineauto en 356 gr/km voor een dieselauto met een datum 1e toelating van 1 januari 2015 tot 1 juli 2020.
Het vliegtuig leverde gemiddeld, gemeten in CO2-emissie per reizigerskilometer, een betere milieuprestatie dan de personenauto. Een belangrijke reden hiervoor is dat in slechts één op de twee auto's een passagier meerijdt. De trein was bij het personenvervoer het milieuvriendelijkste transportmiddel.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder.